Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego 4103-4M1S-HLKNOJ
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami.
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych),
– 30 godzin pracy własnej w semestrze
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze), każda następna wymaga zaliczenia na konsultacjach materiału omawianego na zajęciach - lektury i materiałów uzupełniających);
b) przygotowanie do zajęć (znajomość tekstów źródłowych, znajomość wskazanych lub przekazanych przez prowadzącego materiałów dodatkowych)
c) aktywność na zajęciach, uczestnictwo w dyskusji
d) zaliczenie testu kontrolnego pod koniec semestru
Kryteria oceny testu kontrolnego:
0%-50% punktów – ocena 2
51%-66% punktów – ocena 3
67%-75% punktów – ocena 3+
76%-86% punktów – ocena 4
87%-90% punktów – ocena 4+
91-100 % punktów – ocena 5
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Teksty utworów odwanianych na zajęciach, zobacz zakres tematyczny
- Balzer, B/ Mertens V.: Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Mannheim 1990
Literatura nadobowiązkowa:
- Bark, Joachim- Steinbach, Dietrich; Wittenberg, Hildegard: Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart 1989
- Baumann, Barbara /Oberle, Brigitta: Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag, München 1995
- von Borries, Erika u. Ernst: Deutsche Literaturgeschichte: Zwischen Klassik und Romantik: Hölderlin, Kleist, Jean Paul. Bd. 4. München 1998
- Wetzel, Christoph: Literaturgeschichte kurzgefaßt, Ernst Klett Verlag Stuttgart 1994
- Wucherpfennig W.: Geschichte der deutschen Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart 1994
- Zöllner, Johannes: Grundwissen Literaturgeschichte, Ernst Klett Verlag Stuttgart 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: