Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-4M1S-GPEGKHJ
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym.
1. Istota zdań podrzędnie pobocznych – zależności między zdaniem nadrzędnym i podrzędnym.
2. Zasady ogólne, spójniki i szyk zdania pobocznego
3. Zdania temporalne i jego spójniki: zdania o czynności jednoczesnej, uprzedniej i następującej
4. Zdania celowe i konstrukcje bezokolicznikowe „um… zu”, „ohne…zu”, „anstatt…zu”
5. Zdania relatywne z zaimkiem względnym
a). w mianowniku, celowniku i bierniku
b). z zaimkiem względnym w dopełniaczu
c). z przyimkiem
6. Zdania względne - powtórzenie
7. Zdania podrzędne wynikowe, warunkowe, przyczynowe
8. Zdania podrzędne modalne i konsekutywne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niemieckiego właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
Kryteria oceniania
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja
Literatura
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig
Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig
Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig
H. Dreyer/R.Schmitt., Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Verlag für Deutsch, München 1987 - 91
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: