Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-3M1S-GPEGKHJ
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym.
1. części zdania a części mowy, dopełnienia, syntaktyczne funkcje Genetivu i grupy przyimkowej
2. Wybrane zagadnienia dotyczące szyku zdania niemieckiego: ramy werbalne, określone części zdania poza ramą werbalną, nominalne części zdania
3. przydawka rzeczownikowa i przymiotna: Genitiv/grupa przyimkowa, przymiotnik i imiesłów czynny i bierny
4. zdanie pojedyncze i złożone: definicja zdania, zależności semantyczne w zdaniu podrzędnie złożonym
5. Forma, i treść spójniki zdań podrzędnie i współrzędnie złożonych
6. Zdania wtrącone, zależność zdań pobocznych, konstrukcje bezokolicznikowe i partycypialne
7. Korelaty, spójniki wieloczęściowe, szyk zdania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niemieckiego właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
Kryteria oceniania
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja
Literatura
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig
Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig
Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: