Seminarium dyplomowe 4102-6M7S-SD
W trakcie seminarium student przygotowywany jest do napisania pracy licencjackiej na temat wybranego przez siebie zagadnienia z zakresu tematów omówionych w toku studiów. Student konsultuje z promotorem metodologię części teoretycznej i praktycznej pracy. Praca dyplomowa powinna łączyć wiedzę teoretyczną z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie, w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach edukacyjnych. W związku z tym, student zobowiązany jest do przygotowania minimum trzech konspektów lekcji pozwalających zaprezentować możliwość wprowadzenia zagadnień związanych z pracą dyplomową na lekcjach języka obcego w szkole.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student potrafi napisać pracę dyplomową spełniającą wymogi formalne i merytoryczne stawiane na poziomie licencjatu:
- potrafi sporządzać przypisy i ułożyć bibliografię,
- potrafi poddać analizie wybrane zagadnienia, bazując na literaturze przedmiotu i zapoznając się ze stanem badań w zakresie wybranego tematu,
- potrafi łączyć wiedzę teoretyczną zdobytą na wykładach/ konwersatoriach i seminarium z wybranej dziedziny z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach nauczania.
KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza
K_W01 / H1P_W01
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
K_W02 / H1P_W02
ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych
K_W03 / H1P_W03
zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
K_W14 / S1A W02 i S1A_W03
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, ze szczególnym uwzględnieniem krajów francuskojęzycznych
Umiejętności
K_U01 / H1P_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 / H1P_U02, H1A_U01, H1A_U03 i H1A_U10
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i francuskim) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U03 / H1P_U03
samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
K_U04 / H1P_U04
posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych
K_U11 / H1P_U12
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku francuskim, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 / H1P_U13
posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku francuskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U27 / H1P_U14
posiada umiejętności językowe w zakresie języka francuskiego na poziomie C1 ESOKJ
Kompetencje społeczne
K_K01 / H1P_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 / H1P_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K05 / H1P_K05
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K07 / H1A_K01, H1A_K04 i S1A_K02
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K11 / S1A_K04 i H1A_K04
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest:
- w każdym semestrze:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, przygotowanie prezentacji nt. związany w wybranym zagadnieniem związanym z tematyką pracy);
- w semestrze zimowym:
d) przygotowanie planu pracy dyplomowej, jej dokładnego konspektu oraz zebranej bibliografii;
e) przygotowanie fragmentu części teoretycznej lub części praktycznej (w formie fiszek pedagogicznych, projektu lub innej);
- w semestrze letnim:
f) stopniowe redagowanie kolejnych rozdziałów części teoretycznej oraz części praktycznej;
g) uzupełnienie bibliografii;
h) złożenie ostatecznej wersji pracy dyplomowej – licencjackiej (najpóźniej do końca 2. semestru)
Ocenie podlegają:
– stopień wypełnienia wymogów,
– samodzielność, wnikliwość i konsekwencja w przygotowaniu, redagowaniu i realizowaniu poszczególnych elementów pracy,
– argumentacja,
– poprawność językowa i styl.
Warunkiem otrzymania zaliczenia w semestrze letnim jest złożenie, przed jego zakończeniem, ostatecznej wersji pracy licencjackiej zaakceptowanej przez promotora.
Praktyki zawodowe
Przygotowanie pracy licencjackiej jest ściśle powiązane z realizacją przez studenta praktyk pedagogicznych i opiekuńczo-wychowawczych. Przygotowane przez studenta konspekty lekcji, zawarte w części praktycznej pracy, są realizowane podczas lekcji przeprowadzonych przez studenta w szkołach ćwiczeń.
Literatura
Przedstawione poniżej publikacje to jedynie skromny wybór literatury przedmiotu, skoncentrowanej wyłącznie na aspektach związanych z redakcją pracy licencjackiej. Do każdego seminarium będzie podana dodatkowa literatura przedmiotu.
- BÉAUD M. (2006), L’art de la thèse, Paris, Editions La Découverte.
- ECO U. (2007), Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
- GAMBARELLI G., ŁUCKI Z. (2001), Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, Universitas.
- Szkutnik Z. (2005), Metodyka pisania pracy dyplomowej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- Żebrowski W. (2008), Technika pisania prac licencjackich i
magisterskich, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego,
Olsztyn.
- Kuc B.R., Paszkowski J. (2007), Metody i techniki pisania prac
dyplomowych, Białystok.
- Pioterek P., Zieleniecka B. (2004), Technika pisania prac dyplomowych. Nowe normy i wymogi, Wydawnictwo WSB, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: