Praktyka pedagogiczna 4102-6M3S-PRAKPED
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły i przedszkola , w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk. Liczba prowadzonych lekcji:12
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów. Liczba obserwowanych lekcji: 12
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy, dziennik języka francuskiego)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk
12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
Dokumentacja
Dossier z Praktyk dokumentuje przebieg praktyk, służy do zapisywania danych oraz refleksji. Składa się on z trzech części:
- fiszki obserwacyjne, które powinny być kolejno porządkowane w segregatorze.
- w teczce - powinny znajdować się materiały dydaktyczne wykorzystywane do prowadzenia lekcji własnych.
- konspekty przeprowadzonych lekcji.
Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w rozdziale 7 Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu praktyk:
Wiedza
Student zna
1. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki
stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem
języków obcych - K_W03
2.w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w
instytucjach związanych z edukacją- K_W12
3. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i
społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16
podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego w przedszkolach i na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich
opanowaniem - K_W19
Umiejętności
Student potrafi
1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku
polskim i francuskim - K_U01
2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych - K_U02
3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,
dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów
dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować
właściwy sposób postępowania- K_U05
4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09
5. pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych
kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego - K_U10
6. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, właściwe dla
studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych,
z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł - K_U13
7. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w
języku polskim i francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień
nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych,
korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów - K_U15
8. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19
9. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania - K_U20
10. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne
związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i
nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22
Kompetencje społeczne
Student jest zdolny do
1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05
podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i
dydaktycznych w środowisku szkolnym i przedszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania –
a) obecność na zajęciach: Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności na zajęciach z omawiania praktyk. Student ma prawo do 2 nieobecności usprawiedliwionych lub nie na wszystkich zajęciach planowych przedmiotu w semestrze ( 2 nieobecności w szkole i 2 nieobecności na omawianiu), po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać. Obecności stanowią 20% oceny.
b) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 30% oceny na koniec semestru
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej
d) pozytywna ocena wychowawcy klasy- 25% oceny końcowej
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na III roku UOKNJF UW)
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Studenci odbywają praktyki w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie i Przedszkolu nr 305 w Warszawie.
Literatura
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 2, Hachette FLE, Paris 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: