PNJF-syntezy ustne 4102-6M1S-PNJF-SU
Cele zajęć w zakresie rozwijania różnych sprawności językowych
- w zakresie czytania ze zrozumieniem:
1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów i ich strukturą w oparciu o konkretne przykłady tekstów,
2. rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem różnych typów
tekstów: relacjonujących, opisujących, informujących, instruujących, argumentujących,
3. rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów autentycznych poprzez zapoznanie studentów ze strategiami czytania (czytanie globalne – zrozumienie ogólnego sensu, czytanie selektywne – wyszukiwanie konkretnych informacji, czytanie intensywne),
4. zapoznanie studentów z etapami i zasadami analizy tekstu: formułowanie hipotez dotyczących treści tekstu w oparciu o tytuł, autora, miejsce publikacji; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu w oparciu o ciąg pytań: kto? gdzie? kiedy? co? dlaczego?; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu na podstawie słów kluczowych; ćwiczenie umiejętności rozpoznawania związków między różnymi częściami tekstu (paragrafami) na podstawie analizy artykulatorów logicznych,
5. rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem: kompetencji leksykalnej (rozwijanie słownika – rozpoznawanie i rozumienie słów), gramatycznej (rozpoznawanie i rozumienie związków wyrazowych oraz konstrukcji zdaniowych) i pragmatycznej (rozpoznawanie i rozumienie funkcji stylistycznej i tekstowej;
6. rozwijanie umiejętności syntetyzowania informacji pochodzących z kilku tekstów w formie planu i samodzielnej syntezy ustnej.
- w zakresie rozwijania sprawności mówienia:
1. ćwiczenie umiejętności formułowania pytań oraz udzielania precyzyjnych i poprawnych odpowiedzi podczas prowadzenia rozmowy i wyrażania własnej opinii na tematy poruszane w tekstach,
2. rozwijanie umiejętności studentów w zakresie ustnego prezentowania syntezy ustnej kilku artykułów.
- w zakresie rozwijania sprawności pisania:
1. ćwiczenie umiejętności pisania planu syntezy,
3. rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka poprzez wykonywanie ćwiczeń dotyczących konstrukcji składniowych, synonimów, artykulatorów logicznych w ramach pisania wstępów i konkluzji syntez.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę na temat strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu sprawności czytania ze zrozumieniem i wypowiedzi ustnej (K_W01)
2. zna słownictwo i terminologię związane z poruszanymi na zajęciach tematami (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i użytkuje informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów: rozumie dłuższe artykuły z prasy francuskojęzycznej, zna różne gatunki tekstów (K_U01)
2. argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów
innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16)
3. przygotowuje wystąpienia ustne, w języku obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U19)
4. posługuje się językiem francuskim na poziomie C1 ESOKJ (K_U23)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. dokonuje refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (K_K02)
2. współdziała i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
SU jest jedną z części PNJF na III roku.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 27% nieobecności w semestrze. Zajęcia nie będą zaliczone jeśli student przekroczy limit nieobecności. W takim wypadku student będzie musiał powtarzać przedmiot). Obecności stanowią 10 % oceny na koniec semestru.
b) przedstawienie w ciągu semestru syntezy dwóch artykułów na ocenę wraz z uzasadnieniem własnej opinii (zalicza 15 punktów na 25): 50% oceny na koniec semestru.
d) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych: 20% oceny na koniec semestru.
e) końcowe zaliczenie ustne polegające na przedstawieniu syntezy ustnej dwóch artykułów (zalicza 15 punktów na 25): 20% oceny na koniec semestru.
PNJF SU jest jedną z części składowych bloku przedmiotowego PNJF.
90% godziny kontaktowe, w tym obecność na zajęciach, wywiązywanie się z zadań domowych, przygotowanie do zajęć, wszystkie prace kontrolne w ciągu semestru.
10% praca własna.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Abbadie C. et all., L’expression française écrite et orale, PUG, Grenoble,
2002
2. Barféty M., Expression orale, CLE International/SEJER, 2006
3. Dupoux, B., et alli, 2006, Réussir le Delf, Niveau B2, Paris : Didier
4. Jamet M.-C., Preparation a l’examen du DELF B2, Hachette, 2008
5. Miquel C., Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, CLE International, 1999
6. Kober-Kleinert C.,-Parizet M.-L, Poisson S. Activités pour le Cadre Européan Commun de Référence, niveau C1 C2, CLE International 2006
7. Artykuły z prasy francuskojęzycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: