Elementy językoznawstwa 4102-6M1S-EJ
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa, z najważniejszymi dokonaniami światowej lingwistyki XX wieku (strukturalizm europejski, językoznawstwo amerykańskie) oraz praktyką badawczą współczesnego językoznawstwa. Celem zajęć jest również rozbudzenie zainteresowań poznawczych studentów oraz przygotowanie ich do dalszych studiów filologicznych w dziedzinie językoznawstwa.
Tematyka zajęć:
1. Językoznawstwo jako nauka: przedmiot badań, dziedziny, nauki pokrewne.
2. Szkoły językoznawcze XX wieku: językoznawstwo europejskie (de Saussure), językoznawstwo amerykańskie (dystrybucjonalizm, GGT)
3. Definicje języka, języki naturalne i sztuczne.
4. Znak językowy: klasyfikacja, znak językowy w teorii de Saussure’a, cechy znaku językowego, związki wyrazowe.
5. Funkcje języka wg Jakobsona; funkcjonalizm Martinet.
6. System fonologiczny języka: fonem a głoska, fonologia vs fonetyka.
7.Morfologia: klasyfikacja morfemów, sposoby tworzenia wyrazów.
8. System składniowy języka: zdanie i jego składowe, teorie składniowe: L.Bloomfield, Z.Harris, N.Chomsky, Tesnière,
9. Semantyka: relacje zewnętrzne (hyperonimia, hyponimia, synonimia, antonimia, paronimia) i wewnętrzne (monosemia, polisemia, homonimia)
Metafora, metonimia. Teorie semantyczne.
10.Pragmatyka: teoria aktów mowy (J.Austin, J.Searl), teoria logiki konwersacji (P.Grice), pragmatyka językoznawcza (O.Ducrot)
Nakład pracy studenta:
ECTS 1,5 pkt (45 godzin) przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, udział w zajęciach: 0,75 pkt
- przygotowanie do zajęć: 0,5 pkt
- przygotowanie do zaliczenia: 0,25 pkt
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom językoznawstwa student:
Wiedza:
- zna i rozumie w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska dotyczące budowy i funkcjonowania języka K_W01)
- ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie językoznawstwa ogólnego i stosowanego przydatną dla nauczycieli języków obcych (K_W03)
- zna i rozumie warunki funkcjonowania procesu komunikacji językowej, zasady komunikowania się interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia. (K_W24)
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk językowych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
-potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07)
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu językoznawstwa w celu analizowania zachowań językowych ludzi, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii praktycznych działań nauczycielskich w odniesieniu procesu nauczania/uczenia się języka (K_U09)
Kompetencja społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności z zakresu językoznawstwa, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia w zakresie językoznawstwa ogólnego i stosowanego (K_K02)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student może mieć warunek)
b) punktualne przychodzenie na zajęcia (czwarte i kolejne spóźnienie traktowane są jak nieobecność)
c) końcowe zaliczenie:
- test pisemny, obejmujący stosowanie przerobionego materiału (zdania do uzupełnienia); (zaliczenie to min 60% pkt.)
Literatura
Dubois J. et al., 2007, Grand dictionnaire. Linguistique et sciences du langage, Paris : Larousse
Ducrot O., Schaffer J-M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Paris : Seuil
Fuchs C., Le Goffic P., 1992, Les linguistiques contemporaines, Paris : Hachette (nouvelle édition)
Lakoff G., Johnson M., 1985, Les métaphores dans la vie quotidienne, Les Editions de Minuit
Moeschler J., Auchlin A., 2005, Introduction à la linguistique contemporaine, Paris : A.Colin
Moeschler J., Reboul A., 1994, Dictionnaire encyclopédique de la pragmatique, Paris : Seuil
Reboul A., Moeschler J., 1998, La pragmatique aujourd’hui. Une nouvelle science de communication. Editions du Seuil
Riegel M. et al. 2004, Grammaire méthodique de français, Paris : PUF
Sioufi G., Van Raemdonck D., 1999, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Bréal
Soutet O., 1996, Linguistique, Paris : PUF
Zemmour D., 2008, Initialition à la linguistique, Paris : Ellipses
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: