Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego 4102-5M3S-DPIIEE
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.
2. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału.
3. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się języka obcego.
4. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.
5. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
6. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych.
7. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.
8. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.
9. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Praca domowa.
10. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
11. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
12. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie postaw i umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.
13.Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
14. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
15. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języka obcego. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji.
Nakład pracy studenta:
2 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- obecność, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji: 1 ECTS
- zaliczenie końcowego testu ustnego z ww. zagadnień oraz wybranych artykułów z FDLM i JOWS : 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student:
Wiedza
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu uczniów w starszym wieku szkolnym (K_W01)
- ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym (K_W02)
- zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03)
- posiada wiedzę nt. metodyki wykonywania zadań, norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych (K_W04)
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod glottodydaktycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
- umie samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych (K_U02)
- potrafi w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych (K_U03)
- ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U06)
- ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (K_U11)
- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14)
- argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16)
- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne potrafi planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych (K_U24)
Kompetencje społeczne
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
- wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej (K_K10)
- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (K_K11)
- odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych (K_K13)
Kryteria oceniania
Student może otrzymać 2 ECTS.
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze): 10%
b) przygotowanie do zajęć (w tym lektura wybranych artykułów z FDLM i JOWS): 30%
c) aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, przedstawienie konspektu lekcji): 30%
d) pozytywne zaliczenie ustnego testu końcowego: 30%
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz, w tym przeczytanych artykułów z dziedziny dydaktyki,
– argumentacja,
– poprawność językowa.
Praktyki zawodowe
Zajęcia powiązane są z realizowanymi przez studentów praktykami kształtującymi kompetencje dydaktyczne.
Literatura
- EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków.
- Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku powyżej 10 lat.
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier.
- COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
- Français dans le monde - wybrane numery czasopisma.
- Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma.
- Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.
- Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.
- Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.
- Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.
- wybrane podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: