Praktyka opiekuńczo-wychowawcza 4102-5M2S-PRAKOW
Obowiązki studenta odbywającego praktykę opiekuńczo-wychowawczą
1. Rzetelne wypełnianie obowiązków związanych z praktyką, współpraca zarówno z kierownikiem praktyki opiekuńczo-wychowawczej w Kolegium, jak również z dyrekcją wybranej placówki oraz mentorem.
2. Rzetelne prowadzenie dziennika praktyk: wpisywanie tematów wszystkich obserwowanych i samodzielnie prowadzonych zajęć.
3. Opisanie przypadku oraz samodzielne przeprowadzenie (pod kierunkiem mentora) zajęć lub ich fragmentów zgodnych z kartą zadań oraz uzgodnionych z opiekunem praktyk (mentorem).
4. Czynne uczestniczenie w pracy nauczyciela-wychowawcy, opiekuna (zapoznanie się z zasadami prowadzenia dokumentacji opiekuńczej i wychowawczej.
5. Przestrzeganie ustalonych terminów i zasad zaliczenia praktyk opiekuńczo- wychowawczych w Kolegium, dostarczanie wymaganej dokumentacji.
Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli klas początkowych poprzez:
1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie:
a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,
b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,
f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp.,
g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;
3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności:
a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,
c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,
d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,
e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych,
f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),
g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;
5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji
pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki (dziennik praktyk, dossier),
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d) analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu praktyk student:
Wiedza
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychopedagogiki , zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W01)
• zna podstawową terminologię z zakresu psychopedagogiki (K_W03)
Umiejętności
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiały niezbędne do przygotowania lekcji w szkole podstawowej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)
• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z pracą z dziećmi w szkole podstawowej (K_U02)
• posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizacje lekcji (K_U04)
• potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)
Kompetencje społeczne
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02)
• potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyki opiekuńczo-wychowawczej skutkuje uzyskaniem 1 pkt. ECTS
0,5 ECTS - 15 godzin kontaktowych
0,5 ECTS - oddanie w terminie prawidłowo wypełnionej dokumentacji
1. Warunki zaliczenia praktyki:
• dostarczenie w wyznaczonym terminie kompletnej dokumentacji praktyki z poświadczoną przez mentora kartą zadań A, B1 i B2; potwierdzone przez mentora, wypełniony przez studenta i potwierdzony przez mentora dziennik praktyk z opinią mentora;
• zgodność terminu odbywania praktyki z regulaminem praktyk;
• zgodność zadań wybranych z karty zadań z dziennikiem praktyk;
2. Ocena końcowa za praktykę opiekuńczo-wychowawczą obejmuje łącznie następujące elementy:
• zakres i stopień trudności przeprowadzonych zadań opisanych w karcie zadań (zróżnicowany poziom tematyczny i organizacyjny zadań);
• zakres merytoryczny i redakcja opisów przeprowadzonych zadań w dokumentach praktyki (w dzienniku praktyk i dossier);
• estetyka i przejrzystość dossier.
3. DOSSIER
Dossier - opis Karty zadań oraz dokumentacji
4. Autorefleksja - wnioski: należy przedstawić krótką analizę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron); opisać przydatność zgromadzonych w czasie praktyk doświadczeń w przyszłej pracy nauczyciela.
Praktyki zawodowe
1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.
2. Student III roku zobowiązany jest do odbycia praktyki opiekuńczo-wychowawczej – wynikającej ze standardów kształcenia – w szkole podstawowej lub innej placówce edukacyjno-wychowawczej prowadzącej zajęcia z dziećmi w wieku 6–12 lat (poza przedszkolem), w wymiarze 15 godzin, za którą otrzyma ocenę, zgodnie ze wskazanymi w aneksie kryteriami.
Możliwe jest również zaliczenie praktyk opiekuńczo-wychowawczych przez uczestnictwo studenta w zielonej szkole organizowanej przez warszawskie szkoły francuskie. Student zobowiązany jest okazać zaświadczenie wydane przez placówkę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: