Wiedza o historii i kulturze francuskiego obszaru językowego 4102-5M1S-WOKHFR
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów z historią, kulturą oraz cywilizacją Francji współczesnej – od końca XIX. (wojna francusko-pruska i rok 1870 – powstanie III. Republiki) wieku do początku XXI. wieku (obecny okres V. Republiki – prezydentury Nicolasa Sarkozy i François Hollande’a). Zostaną zaprezentowane kolejne okresy historyczne, związane z ustrojami politycznymi, wydarzeniami i procesami historycznymi (III. Republika - okres kolonizacji, laicyzacja państwa, reformy republikańskie, I. i II. Wojna Światowa, rządy Vichy, IV. i V. Republika – dekolonizacja, modernizacja, problemy wewnętrzne, problemy życia publicznego, np. wydarzenia maja 1968 r., rola Francji w procesie integracji europejskiej) oraz działalnością najwybitniejszych i ważnych postaci w historii Francji (Clemenceau, Petain, Blum, de Gaulle, Mitterrand ).
W sposób ogólny zostaną także przedstawione najistotniejsze etapy rozwojowe nauki, przemysłu i ekonomii francuskiej: postęp techniczno-naukowy i industrializacja końca XIX. i początku XX. wieku, rozwój przemysłu po 1945 roku i powstanie społeczeństwa konsumpcyjnego (lata 60’).
Najważniejsze prądy, tendencje i zjawiska z dziedziny kultury i sztuki Francji zostaną omówione w sposób skrótowy: surrealizm (literaturze, malarstwie i kinie), egzystencjalizm (w filozofii i literaturze), Nowy Teatr , Nowa Powieść i Nowa Fala w latach 50’, strukturalizm i inne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- posiada ogólną orientację w historii Francji współczesnej (od końca XIX. wieku do dnia dzisiejszego);
- zna epoki historyczne, znaczące wydarzenia i potrafi usytuować je względem siebie wskazując na związki i zależności;
- zna wybitne postaci życia społecznego i politycznego Francji;
- umieć scharakteryzować ważne okresy, etapy i zjawiska z życia kulturalnego i artystycznego Francji (wymieniając ich najważniejszych przedstawicieli);
- posiada umiejętność korzystania z opracowań, podręczników dotyczących historii, cywilizacji, kultury i sztuki Francji dla poszerzania własnej wiedzy oraz w nauczaniu języka francuskiego.
Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 : ma uporządkowaną podst. wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, tj. filologia, nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka francuskiego
K_W02 : ma uporządkowaną podst. wiedzę , obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności
K_W03 : zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych (glottodydaktyki)
Umiejętności
K_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U10 : potrafi porozumiewać się, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, w języku polskim i języku obcym
K_U11 : posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podst. ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 : posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne
K_K02 : potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05 : ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach, ocena końcowa na podstawie oceny z kolokwium (obejmującego zakres materiału przedstawiany w czasie konwersatorium).
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze (niezależnie od ich statusu), przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Bély L. (1997), Histoire de France, Paris, Gissérot
2. Bezbakh P. (1994), L’Histoire de la France contemporaine de 1914 à nos jours, Paris, Bordas
3. idem (1995), L’Histoire de France des origines à 1914, Paris,
Bordas
4. Cordelier S., Lau E. (dir.) (2004), L’état de la France. Un panorama unique de la France 2004, Paris, Ed. La Découverte
5. Cotentin Rey G. (1996), Les grandes étapes de la civilisation française, Paris, Bordas
6. Duby G. (dir.), Histoire de la France, Paris, Larousse (3 volumes)
7. Duby G., Mandrou R., Histoire de la civilisation française. Le Moyen Age – le XXe siècle, Paris, A. Colin
8. Ferro M. (2001), Histoire de France, Paris, Editions Odile Jacob
9. FRANCE (1998), Paris, La Documentation française et le Ministère des Affaires Etrangères
10. Gunten B. de, Martin A., Niogret M. (2002), Les institutions de la France. Ve République, Paris, Nathan
11. Labrune G. (1998), L’Histoire de la France, Paris, Nathan
12. Lebedel C. (2003), Histoire de la France. La construction et l’évolution d’une nation, Rennes, Editions Ouest-France
13. Lebrun F., Carpentier J., (dir.) (1987), Histoire de France, Paris, Seuil
14. Manceron G. (2003), Marianne et les colonies. Une introduction à l’histoire coloniale de la France, Paris, Editions La Découverte
15. Mauchamp N. (1995), Les Français. Mentalités et comportements, Paris, CLE International
17. Miquel P. (1996), Histoire de la France. De Vercingétorix à Charles de Gaulle, Paris, Fayard
18. Paxton R.O. (1999), La France de Vichy 1940 – 1944, Paris, Seuil
19. Rivière D. (1995), Histoire de la France, Paris, Hachette
20. Volkmann J.-Ch. (2001), Généalogie des Rois et chronologie de l’histoire de France, Paris, Gissérot
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: