Edukacja różnojęzyczna i wielokulturowa 4102-4M5S-ERW
W trakcie zajęć studenci będą zdobywać wiedzę, ćwiczyć umiejętności i przeprowadzać refleksję nad swoją biografią językową oraz nad sposobami poszerzania kompetencji różnojęzycznej i międzykulturowej swojej i swoich przyszłych uczniów.
W ramach zajęć będą omawiane następujące tematy:
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Prezentacja studentów. Uzasadnienie konieczności edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej
2. Autobiografia językowa
3. Różnorodność językowa na świecie/w Europie
4. Geneza edukacji różnojęzycznej - podstawowe dokumenty i akcje instytucji europejskich w dziedzinie różnojęzyczności. Główne idee dokumentów europejskich w dziedzinie podejść pluralistycznych do języków i kultur.. Przydatność znajomości tych dokumentów w pracy nauczyciela
5. Podstawowe założenia Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) i projektów uzupełniających ten dokument w zakresie podejść pluralistycznych (FREPA: Opis Pluralistycznych Podejść do Języków i Kultur),
6. Pojęcie różnojęzyczności według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – definicja i charakterystyka kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej. Korzyści wynikające z kształtowania tej kompetencji
7. Zasoby wewnętrzne i zewnętrzne niezbędne do rozwijania kompetencji pluralistycznych w zakresie języków i kultur, wyznaczniki kompetencji
różnojęzycznej i międzykulturowej w zakresie wiedzy (K), postaw (A) i umiejętności (S). Zasoby różnojęzyczne: prasa w różnych językach, publikacje dwujęzyczne. Zapoznanie się z sylwetkami słynnych poliglotów i znanych tłumaczy polskiej literatury na różne języki obce
8. Polityka językowa Unii Europejskiej i Rady Europy. Prezentacja polityki językowej i najważniejszych aspektów kulturowych w wybranych krajach
9. Materiały do kształtowania kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej opracowane w ramach projektów europejskich. Projekty realizowane na zajęciach przez studentów poprzednich lat – prezentacja, analiza
10. Działalność Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy w Grazu (ECML). Prezentacja publikacji ECML
11. Europejskie programy edukacyjne - program unijny Erasmus+, prezentacja wybranych projektów edukacyjnych Komisji Europejskiej
12. Edukacja międzykulturowa, materiały przydatne w jej rozwijaniu
13. Prezentacja pracy zaliczeniowej
14. Podsumowanie zajęć i ewaluacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu różnorodności językowej i kulturowej j oraz z europejskiej polityki językowej zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedziny edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej
K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji europejskich związanych z edukacją i polityką językową
K_W05 ma podstawową wiedzę o na temat oferty edukacyjnej instytucji europejskich promujących nauczanie, uczenie się języków oraz edukację dla wielojęzyczności i wielokulturowości
K_W21 ma elementarną wiedzę na temat pedagogiki projektu
K_W25 ma podstawową wiedzę o możliwościach percepcji uczniów określonej grupy docelowej w zakresie edukacji językowej oraz na temat narzędzi w zakresie samooceny w zakresie kompetencji różnojęzycznej promowanych przez instytucje europejskie
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w celu przygotowania projektu związanego z edukacją różnojęzyczną i wielokulturową
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z edukacją językową, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z edukacją językową
K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z wprowadzaniem do programu nauczania języków obcych elementów różnojęzycznych i wielokulturowych
K_U12 posiada umiejętność przygotowania prezentacji przygotowanego projektu edukacyjnego w języku polskim i języku obcym
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem
K_U25 potrafi dokonać analizy własnych działań w pracy projektowej i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji różnojęzycznej zarówno u siebie jak i u uczniów
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K04 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie lub innych zadań w celu przygotowania wartościowego i spójnego projektu wprowadzającego elementy różnojęzyczne do środowiska szkolnego i pozaszkolnego
K_K07 ma świadomość zakresu swojej kompetencji różnojęzycznej, rozumie potrzebę ciągłego jej rozwijania, dokonuje samooceny w tej dziedzinie i doskonali swoje umiejętności językowe, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w tym zakresie
K_K08 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym związanych z edukacją językową
K_K12 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących zadania związane z edukacją językową w celu promowania i upowszechniania wielojęzyczności
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
• obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności na zajęciach)
• przygotowanie do zajęć: znajomość zalecanych pozycji bibliograficznych (broszur, artykułów i źródeł internetowych), przygotowanie wymaganych prezentacji, prowadzenie dokumentacji z zajęć
• aktywność (uczestnictwo w dyskusji i w refleksji),
• prezentacje związane z tematyką zajęć.
Kryteria oceny zajęć:
Ocenie podlegają:
- bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, terminowość wykonywania zadań - 10% oceny końcowej
- prezentacje śródsemestralne, kontrole bieżące, prace domowe – 90 % oceny końcowej
W tym:
Sprawdzian ustny związany z wiedzą na temat różnorodności językowej oraz instytucji, programów edukacyjnych, konwencji międzynarodowych promujących różnojęzyczność/wielojęzyczność - 10%
Prezentacja polityki językowej wybranego kraju 40%
Analiza materiału dydaktycznego związanego z podejściami pluralistycznymi 20%
Opis i analiza wybranego spotkania międzykulturowego przy pomocy materiału „Autobiographie des rencontres interculturelles 20%
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach (kontaktowych i on-line),
– 30 godzin pracy własnej (przygotowanie prac zaliczeniowych, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
2 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach i aktywny w nich udział = 1 ECTS
- udział w zajęciach na platformie, przygotowanie do zajęć = 1 ECTS
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Candelier M. Schröder-Sura, A. “Wspieranie rozwoju kompetencji różnojęzycznych i międzykulturowych w klasie szkolnej”, w: Języki Obce w Szkole, 2012/04
http://jows.pl/node/322
Candelier, M. et al. (2012). Le CARAP – Compétences et ressources. Graz : CELV-Conseil de l’Europe. [cf. site ci-dessous).
Les contenus du site du CARAP : http://carap.ecml.at
Candelier, M. (2012). Construire le plurilinguisme de chacun par la diversité des langues, in : 25ème Journée pédagogique de Dokkyo – Pourquoi apprendre le français, 24-27. Tokyo : Université de Dokkyo. (Article distribué aux étudiants.)
„Autobiografia Spotkań Międzykulturowych” (wersja polska)
http://www.coe.int/t/dg4/autobiography/Source/AIE_pl/AIE_autobiography_pl.pdf
Autobiography of Intercultural Encounters (AIE)
http://www.coe.int/t/dg4/autobiography/default_en.asp
Zielińska J., Woynarowska-Sołdan M., Rozwijanie kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej. Doświadczenia z realizacji projektu Ja-Ling in "Europejski Wymiar Edukacji - program Comenius w Polsce", FRSE, 2012
http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: