Dydaktyka przedmiotowa - II etap edukacyjny 4102-4M3S-DYDP-2EE
W ramach przedmiotu poruszane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. Cele i treści nauczania. Język obcy w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy przedmiotowej. Integracja wewnątrz- i między przedmiotowa. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału.
2. Podmiotowość i pełnomocność ucznia. Specyfika i prawidłowości uczenia się na I i II etapie edukacyjnym. Charakterystyka głównych mechanizmów i operacji umysłowych w przyswajaniu i uczeniu się języka obcego. Style poznawcze i strategie uczenia się a style nauczania. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolenienia w uczeniu się języka obcego. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania języka obcego.
3. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, jego autorytet. Dostosowanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych i kierowanie pracą uczniów.
4. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
5. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji języka obcego. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod nauczania.
7. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Jndywidualizacja nauczania. Praca domowa.
8. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne - dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.
9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny.
10. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.
11. Dostosowanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
12. Trudności w uczeniu się. Specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza i pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
13. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
14. Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. Sprawdzanie i ocenianie jakości kształcenia. Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Awans zawodowy nauczyciela.
15. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języków obcych. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z równych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji, w tym Internetu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student:
1. W obszarze WIEDZY:
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym (K_W01)
- ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z dziećmi w klasach I-III i IV-VI (K_W02)
- zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03)
- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w pracy ze starszymi dziećmi (K_W15)
2. W obszarze UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod i technik glottodydaktycznych w pracy ze starszymi dziećmi z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z nauczaniem i uczeniem się języków obcych (K_U02)
- samodzielnie planuje i realizuje proces nauczania i uczenia się poszczególnych sprawności językowych w warunkach szkolnych i innych instytucjach nauczających dzieci starsze języków obcych
(K_U03)
- posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację lekcji języka obcego oraz ich różnych celów związanych z nauczaniem dzieci starszych języków obcych (K_U04)
- potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania dzieci starszych języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)
3. W obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty związane z procesem nauczania/uczenia się języków obcych na II etapie edukacyjnym (K_K02)
- potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych na II etapie edukacyjnym (K_K03)
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wyborem różnych metod nauczania języków obcych na II etapie edukacyjnym (K_K04)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
- w każdym semestrze:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do trzech nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć - 20% oceny
c) aktywny udział w konwersatorium (uczestnictwo w dyskusji) - 20% oceny
d) pozytywne zaliczenie testu końcowego i przeczytanie wybranej lektury spośród wskazanych przez wykładowcę (zalicza 60 %- test pisemny lub ustny zawierający zadania otwarte) - 40 % oceny
e) microteaching - zaprezentowanie na zajęciach fragmentu lekcji- 20% oceny
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem konwersatorium,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– argumentacja
– poprawność językowa
zaliczenie na ocenę
Nakład pracy studenta:
2 ECTS, przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach,przeczytanie 1 lektury = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji/zaliczenie testu końcowego = 1 ECTS
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. Praktyka odbywana w ramach Modułu 3 jest kontynuacją praktyki odbytej w Module 2. O ile pierwsza część praktyki koncentruje się na kształceniu kompetencji opiekuńczych i wychowawczych, przygotowaniu do zarządzania grupą, diagnozowania indywidualnych potrzeb ucznia, o tyle praktyka w Module 3 ma za cel przygotowanie do nauczania języka obcego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym, a także w przedszkolu.
Literatura
1. Badecka-Kozikowska, M. (2008). Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
2. Conseil de l’Europe (2001). Un cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer. Paris: Les Éditions Didier.
3. Covington, M.V., Teel, K.M. (2004). Motywacja do nauki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Cuq, J-P. (red.) (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris : CLE International.
5. Cyr, P. (1998). Les stratégies d’apprentissage. Paris: CLE International
6. Dakowska, M. (2001). Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Dereń, A., Grondas & M., Sielatycki, M. (red.) (1999). Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
8. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Rada Europy. (2003). Warszawa: Wydawnictwa CODN.
9. Komorowska, H. (2002). Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola, ocena, testowanie. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
10. Komorowska, H. (2005). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i w kształceniu językowym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
11. Komorowska, H. (red.) (2007). Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
12. Kupisiewicz, C. (2005). Podstawy dydaktyki. Warszawa: WSiP.
13. Kupisiewicz, Cz. (2010). Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
14. Kupisiewicz, C. (2012). Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
15. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo naukowe SCHOLAR.
16. Michońska-Stadnik, A. (1996). Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
17. Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.
18. Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
19. Perraudeau, M. (2006). Les stratégies d’apprentissage. Paris : Armand Colin.
20. Porcher, L. (2004). L’enseignement des langues étrangères. Paris: Hachette Education
21. Robert, J.P., Rosen, E. (2010). Dictionnaire pratique du CECR. Paris: Editions Ophyrys.
22. Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
23. Taraszkiewicz, M. (2001). Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi. Poznań: Wydawnictwo Arka.
24. Vecchi (de), G. (2000). Aider les élèves à apprendre. Paris: Hachette Livre.
25. Wilczyńska, W. (1999a). O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Uczyć się czy być nauczanym? Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN
26. Wilczyńska, W. (2005). Introduction à la didactique du français langue étrangère. Kraków: Wydawnictwo FLAIR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: