Wiedza o kulturze i historii francuskiego obszaru językowego 4102-4M1S-WOKHFR
Przedmiot ma za zadanie przekazanie uporządkowanych wiadomości dot. współczesnej cywilizacji francuskiej oraz historii Francji, a także ogólnych wiadomości dot. krajów i regionów francuskojęzycznych (w Europie i poza nią).
Plan pracy zakłada zapoznanie studentów z historią i cywilizacją Francji oraz z podstawowymi elementami wiedzy o historii i kulturze innych regionów francuskojęzycznych, prezentację głównych epok historycznych i cywilizacyjnych, najważniejszych wydarzeń oraz najwybitniejszych postaci w historii i cywilizacji Francji, uwrażliwienie na najistotniejsze etapy rozwojowe cywilizacji, kultury, nauki i sztuki francuskiej.
Studenci poznają najważniejszą terminologią francuską z zakresu nauk historycznych.
Zajęcia będą miały formę wykładu, wzbogaconego o materiał ikonograficzny w postaci prezentacji multimedialnych. Obecne będą elementy konwersacji dot. wybranych wydarzeń historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student
- zna definicje wybranych terminów z zakresu nauk historycznych
- wymienia najważniejsze etapy historii francuskiego obszaru językowego od czasów rzymskich do czasów obecnych
- opisuje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń historycznych
- podaje cechy wybranych reżimów politycznych i porównuje niektóre z nich
- wyjaśnia wybrane zagadnienia z historii kultury francuskiej
- rozpoznaje i uogólnia zmiany zachodzące we Francji (sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna)i na przestrzeni wieków
KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza
K_W01 / H1P_W01
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
K_W02 / H1P_W02
ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych
K_W03 / H1P_W03
zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
K_W14 / S1A W02 i S1A_W03
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, ze szczególnym uwzględnieniem krajów francuskojęzycznych
Umiejętności
K_U01 / H1P_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 / H1P_U02, H1A_U01, H1A_U03 i H1A_U10
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i francuskim) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U03 / H1P_U03
samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
K_U04 / H1P_U04
posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych
K_U11 / H1P_U12
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku francuskim, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 / H1P_U13
posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku francuskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U27 / H1P_U14
posiada umiejętności językowe w zakresie języka francuskiego na poziomie C1 ESOKJ
Kompetencje społeczne
K_K01 / H1P_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 / H1P_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K05 / H1P_K05
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K07 / H1A_K01, H1A_K04 i S1A_K02
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K11 / S1A_K04 i H1A_K04
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego z kolejnych semestrów konwersatorium na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć , ocena końcowa na podstawie wyników kolokwium końcowego.
W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności (podczas semestru dot. francuskiej cywilizacji współczesnej) oraz 4 nieobecności (podczas semestrów poświęconych historii Francji). Nie jest brany pod uwagę status nieobecności.
Przekroczenie wskazanych limitów skutkuje skreśleniem studenta z listy grupy oraz koniecznością powtarzania przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Niniejsza bibliografia zawiera opracowania o charakterze syntetycznym, prezentujące całą historię Francji.
1.BELY L., Histoire de France, Paris, 1997, Gissérot
2.BEZBAKH P., L’Histoire de France des origines à 1914, Paris, 1995, Bordas, coll. Les Compacts 14
3.COTENTIN REY G., Les grandes étapes de la civilisation française, Paris, 1996, Bordas
4.CORNETTE, Joël, Absolutisme et Lumières 1652-1783, Hachette Supérieur, Paris, 2008, coll. Carré Histoire
5.CORNETTE, Joël, L'affirmation de l'État absolu (1492-1652), Hachette Supérieur, Paris, 2009, coll. Carré Histoire
6.DUBY G. (dir.), Histoire de la France, Paris, 19 (??), Larousse
3 volumes: Naissance d’une nation. Des origines à 1348; De 1348 à 1852 ; De 1852 à nos jours.
7.DUBY G., MANDROU R., Histoire de la civilisation française. Le Moyen Age – le XXe siècle, Paris, 19 (??), A. Colin
8.FERRO M., Histoire de France, Paris, 2001, Éditions Odile Jacob
9.FRANCE, Paris, La Documentation française et le Ministère des Affaires Étrangères, 1998
10.LABRUNE G., L’Histoire de la France, Paris, 1988, Nathan
11.LEBEDEL C., Histoire de la France. La construction et l’évolution d’une nation, Rennes, 2003, Éditions Ouest-France
12.LEBRUN F., CARPENTIER J., (dir.), Histoire de France, Paris, 1987, Seuil
13.MIQUEL P., Histoire de la France. De Vercingétorix à Charles de Gaulle, Paris, 1996, Fayard
14.BALMARD, Pascal, Histoire de la France, Paris, Hatier, 1992.
15.RIVIERE D., Histoire de la France, Paris, 1995, Hachette
16.VOLKMANN J.-Ch., Généalogie des Rois et chronologie de l’histoire de France, Paris, 2001, Gissérot
1.Deniau X. (2003), La Francophonie, Paris, PUF
2.Guillou M. (1993), La Francophonie, nouvel enjeu mondial, Paris, Hatier
3.Ministère de la Francophonie (1990), La Francophonie de A à Z
4.Tétu M. (1987), La Francophonie. Histoire. Problématique. Perspectives, Paris, Hachette
1.Strona prasy francuskojęzycznej : www.presse-francophone.org
2.Strona Międzynarodowej Organizacji Frankofonii : www.francophonie.org
3.Strona Uniwersyteckiej Agencji frankofońskiej : www.auf.org
4.Strona telewizji frankońskiej : www.tv5.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: