PNJF-B-pisanie tekstów 4102-4M1S-PNJF-PT
W semestrze letnim:
1. 2 do 3 prac napisanych na miejscu
2. 4 plany wypracowań (wprowadzenie, rozwinięcie w punktach,
zakończenie) do napisania w domu
2. ciągła analiza błędów (gramatycznych, stylistycznych,
ortograficznych) i ćwiczenia mające na celu ich
wyeliminowanie
3. dyskusje na zaproponowane tematy poprzedzające
redagowanie wypracowań na miejscu.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę w zakresie strategii wykorzystywanych przy praktycznym rozwijaniu kompetencji językowej na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania: pisanie tekstów (K_W01)
2. zna słownictwo i terminologię w zakresie tematów poruszanych w czasie zajęć (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi zredagować wypracowanie typu rozprawka, esej argumentacyjny na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania: wypowiedź pisemna o spójnej strukturze – wprowadzenie, rozwinięcie, konkluzja, o długości na około 300 słów (K_U01)
2. umie samodzielnie rozpoznać strategie argumentacji (K_U01)
3. potrafi zastosować plan odpowiednio do proponowanego tematu (K_U01)
4. potrafi zilustrować odpowiednio dobranymi argumentami I przykładami postawioną tezę I napisać plan wypracowania z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
5. zna podstawową strukturę paragrafu i stosuje zasady spójności logicznej tekstu (kolejność w/w części struktury, artykulatory logiczne) (K_W03)
6. potrafi obronić lub odrzucić postawioną w temacie tezę w sposób obiektywny, a własny punkt widzenia zaprezentować w zakończeniu wypracowania (K_U12)
7. potrafi odróżnić język pisany od mówionego I respektować specyfikę języka pisanego (K_U01)
8. potrafi zredagować tekst argumentacyjny na poziomie B2 zgodnie z regułami morfologii I składni języka francuskiego, a styl wypowiedzi jest w miarę przejrzysty I nie powiela składni języka polskiego (K_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. potrafi współdziałać I pracować w grupie podczas zajęć (K_K02)
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań domowych (K_K03)
3. rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia znajomości języka (K_K01)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia semestru letniego jest:
- obecność na zajęciach (powyżej 27% nieobecności
student traci prawo do zaliczenia semestru) i aktywny w nich
udział (dyskusje na podane tematy, praca w grupach)
- oddanie prac domowych (patrz: pełny opis)
- napisanie 2 do 3 wypracowań na zajęciach według kryteriów
ewaluacji podczas egzaminu końcowego z PNJF (czas: 2
godz. x 45 min., struktura: 4 pkt., treść argumentacyjna: 6
pkt., poprawność języka: 12 pkt., styl/słownictwo: 8 pkt., w
sumie 30 pkt., a praca zalicza od 18 pkt.)
- ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) jest sumą otrzymanych
punktów za oddane prace i te napisane na miejscu oraz za
przygotowanie do zajęć.
Punkty ECTS: 1,5 = 30 godzin:
Obecność na zajęciach (powyżej 27 % nieobecności na jednych z zajęć w ramach bloku PNJF student nie zalicza przedmiotu) oraz punktualne przychodzenie na zajęcia - 15% oceny końcowej.
Wywiązywanie się z zadań domowych/praca na zajęciach - 30%.
Zaliczenie wszystkich testów/prac - 45%.
Praca własna - 10%.
PNJF PT jest jedną z części składowych przedmiotu PNJF, za który student otrzymuje łącznie na zakończenie semestru letniego 5,5 pkt ECTS wliczając w to zaliczenia i egzamin końcowy.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Mimram R., Poisson-Quinton S., Expression écrite,
compétences B2, B2+, CLE International, Paris, 2008
2. Spicher A., Savoir rédiger, Ellipses, Paris, 2006
3. Le Lay Y., Savoir rédiger, Larousse Bordas, Paris, 1997
4. Spicher A., 7 jours pour rédiger avec élégance, Ellipses, Paris,
2010
5. Vigner G., Ecrire pour convaincre, Hachette, Paris, 1996
6. Fayet M., Rédiger sans complexes, Eyrolles, Paris, 2008
7. Hongre B., Eterstein C., Joyeux M., Lesot A., Réussir le 1er
sujet, Le texte argumentatif, Profil, Les pratiques du bac,
Hatier, Paris, 1998
8. Lemeunier A., La dissertation, Profil, Pratiques du bac, Hatier,
Paris, 2002
9. Crépin F., Desaintghislain C., Pouzalgues-Damon E., Français,
Méthodes & Techniques, Nathan, 1996
10. Charnet C., Robin-Nipi J., Rédiger un résumé, un compte
rendu, une synthèse, Hachette, Paris, 1997
11. Capelovici J., Le français sans fautes, L`Archipel, Paris, 2001
12. Chevallier-Wixler D., Dupleix D., Jouette I., Mègre B., Réussir le
DALF niveaux C1 et C2, Didier, Paris, 2007
13. Kober-Kleinert C., Parizet M.-L., Poisson-Quinton S., Activités
pour le Cadre Européen Commun de Référence, CLE
International, Paris 2007
14. Chovelon B., Barthe M., Expression et style, PUG, Grenoble 2002
15. Wszystkie dostępne słowniki francusko-francuskie, synonimów,
frazeologiczne...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: