PNJF-B-komunikacja ustna 4102-4M1S-PNJF-KU
Semestr letni
Każde zajęcia odbywają się według podobnego schematu
1. rozgrzewka językowa prowadzona przez wykładowcę lub studenta
2. zaprezentowanie informacji usłyszanych w radio w ramach wykonania zadania domowego lub (w zależności od cyklu) informacji z przeczytanych tekstów
3. sprawdzenie innych zadań domowych w tym „point de vue argumenté”
4. wprowadzenie do słuchania nagrania lub zapoznanie się z treścią tekstów
5. wysłuchanie nagrania lub lektura tekstów i praca nad rozumieniem ogólnym i szczegółowym
6. rozwinięcie w postaci prezentacji wypowiedzi ustnych studentów na temat treści zawartych w nagraniu/tekście według wybranego typu planu (analityczny, porównawczy, dialektyczny, tematyczny lub chronologiczny)
7. rozmowa na temat prezentacji kolegów, komentarze, opinie własne
8. podsumowanie nowych informacji i nowego słownictwa
W zależności od cyklu, zajęcia mogą być bardziej ukierunkowane na pracę z różnego typu tekstami pisanymi zamiast z nagraniami.
Ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu lub/i sprawdzające rozumienie tekstu pisanego, praca własna z artykułami prasowymi i plikami audio, dostępnymi w internecie, np.radio francuskie, RFI, FdLM, konsultacje, różne formy ćwiczenia wypowiedzi ustnej, praca w parach, praca w grupach, wystąpienia przed grupą.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 27% nieobecności w semestrze. Zajęcia nie będą zaliczone jeśli student przekroczy limit nieobecności. W takim wypadku student będzie musiał powtarzać przedmiot)
b) zaliczenie dwóch testów ze słownictwa z omawianych na zajęciach nagrań lub tekstów (zalicza 60 % punktów) .
c) przedstawienie na ocenę wypowiedzi ustnej opartej na treściach z nagrań lub tekstów przedstawionych na zajęciach (zalicza 15 punktów na 25) wg wybranego typu planu – tzw. point de vue argumenté
d) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych
e) końcowe zaliczenie pisemne:
- test ze znajomości kluczowego słownictwa zawartego w prezentowanych na zajęciach tekstach/nagraniach – zalicza 60 % punktów
f) końcowe zaliczenie ustne polegające na przedstawieniu uporządkowanej wypowiedzi ustnej na jeden z tematów z nagrań lub tekstów omawianych na zajęciach wzbogaconej informacjami z prasy francuskojęzycznej wg zasad „point de vue argumenté” (zalicza 15 punktów na 25)
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę na temat strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem i wypowiedzi ustnej (K_W01)
2. zna słownictwo i terminologię związane z poruszanymi na zajęciach tematami (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. rozumie krótkie nagrania audio/tekstów o charakterze autentycznym,o różnorodnej tematyce i różnej formie: artykuły prasowe, serwisy informacyjne, wywiady, dyskusje, piosenki, recenzje filmów, książek, spektakli, – na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania (K_U01)
2. rozpoznaje formy języka potocznego mówionego i odróżnia je od form używanych w języku pisanym (K_U01)
3. rozpoznaje najważniejsze informacje i organizuje je w formie planu, na podstawie którego przedstawia ustnie główne treści nagrania (K_U01)
4. rozwija ustnie poruszane w nagraniu treści, potrafi się do nich ustosunkować w wypowiedzi ustnej (K_U01)
5. rozumie dłuższe artykuły z prasy francuskojęzycznej (K_U01)
6. potrafi swobodnie posługiwać się słownictwem z różnych dziedzin życia: aktualności polityczne, wydarzenia kulturalne, zjawiska społeczne, które pojawiło się na zajęciach (K_U16)
7. potrafi zrelacjonować w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej różne punkty widzenia na dany temat, wykorzystując różnorodne typy planów: plan porównawczy, plan dialektyczny, plan analityczny, plan tematyczny, plan chronologiczny (K_U16)
8. przygotować wystąpienia ustne, w języku obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także
różnych źródeł (K_U19)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. podjąć refleksję nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności,
ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków
własnego rozwoju i kształcenia (K_K02)
2. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
PNJF KU jest jedną z części składowych bloku przedmiotowego PNJF.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 27% nieobecności w semestrze. Zajęcia nie będą zaliczone jeśli student przekroczy limit nieobecności. W takim wypadku student będzie musiał powtarzać przedmiot)
b) zaliczenie dwóch testów ze słownictwa z omawianych na zajęciach nagrań (zalicza 60 % punktów) .
c) przedstawienie na ocenę wypowiedzi ustnej opartej na treściach z nagrań lub tekstów przedstawionych na zajęciach i wzbogaconej o informacje z prasy francuskojęzycznej (zalicza 15 punktów na 25) wg wybranego typu planu – tzw. point de vue argumenté
d) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych
e) końcowe zaliczenie pisemne:
- test ze znajomości kluczowego słownictwa zawartego w prezentowanych na zajęciach tekstach – zalicza 60 %
f) końcowe zaliczenie ustne polegające na przedstawieniu uporządkowanej wypowiedzi ustnej na jeden z tematów z nagrań/tekstów omawianych na zajęciach wzbogaconej informacjami z prasy francuskojęzycznej lub wyłącznie w oparciu o różnego typu teksty wg zasad „point de vue argumenté” (zalicza 15 punktów na 25)
Obecność na zajęciach (powyżej 27 % nieobecności na jednych z zajęć w ramach bloku PNJF student nie zalicza przedmiotu) - 10% oceny końcowej.
Wywiązywanie się z zadań domowych/praca na zajęciach - 35%.
Zaliczenie wszystkich testów/prac - 45%.
Praca własna - 10%.
PNJF KU jest jedną z części składowych bloku przedmiotowego PNJF.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Abbadie C. et all., L’expression française écrite et orale, PUG, Grenoble, 2002
2. Barféty M., Expression orale, CLE International/SEJER, 2006
3. Dollez C., Pons S., Alter ego plus 3, Hachette, Paris 2013
4. Dupoux, B., et alli, 2006, Réussir le Delf, Niveau B2, Paris : Didier
5. Miquel C., Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, CLE International, 1999
6. Kober-Kleinert C.,-Parizet M.-L, Poisson S. Activités pour le Cadre Européan Commun de Référence, niveau C1C2, CLE International 2006
7. Nagrania radiowe, materiały audio do Le Français dans le Monde
8. Artykuły z prasy francuskojęzycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: