Praktyczna nauka języka francuskiego-B 4102-4M1S-PNJF
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania:
1. Zapoznanie z kryteriami redagowania tekstu
argumentacyjnego typu esej:
a/ spójna struktura – wstęp, rozwinięcie, zakończenie, logiczny
dobór argumentów i przykładów, wyrażanie myśli w sposób
uporządkowany
b/ wyrażanie opinii pozytywnej lub negatywnej oraz braku
jednoznacznego stanowiska
c/ wyrażanie opinii: pozytywne i negatywne aspekty zjawiska
2. Ćwiczenie umiejętności budowy planu, selekcji argumentów,
redagowania paragrafów.
3. Pogłębianie wiedzy na temat poprawnego pisania: specyfikacja
języka pisanego, spójność i precyzja, dobór słów odpowiednio
do kontekstu i sytuacji komunikacji, transformacje składniowe i
słownikowe, użycie artykulatorów logicznych.
4. Ćwiczenie redagowania wypracowania na 250 do 300 słów wg
podanych kryteriów.
Cele zajęć w zakresie sprawności mówienia:
1. Zapoznanie z kryteriami, którym powinna odpowiadać
prezentacja ustna typu compte -rendu : obiektywne,
syntetyczne przedstawienie faktów, reformułowanie treści,
spójna struktura.
2. Ćwiczenie umiejętności prezentacji ustnej na podstawie
artykułów prasowych z różnych dziedzin z podkreśleniem wagi
doboru odpowiednich i zróżnicowanych struktur językowych.
3. Ćwiczenie wyrażania własnej opinii na tematy poruszane w
tekstach lub materiałach audio/video.
4. Opanowanie technik konstruowania prawidłowej wypowiedzi
ciągłej: argumentacja logiczna, organizacja wypowiedzi według
określonego planu
5. Rozwijanie umiejętności uczestniczenia w dyskusji:
nawiązywanie rozmowy, podtrzymywanie, zmiana tematu lub
wprowadzenie nowego wątku, finalizowanie rozmowy,
dostosowanie formy, struktury i stylu rozmowy do sytuacji
komunikacji.
Cele zajęć w zakresie sprawności rozumienia ze słuchu:
Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu opiera się na materiałach autentycznych audio i video (nagrania z radia radia RFI, programy informacyjne telewizji francuskiej, głównie TV5 ).
Ćwiczenie umiejętności szybkiego rozumienia i selekcji informacji.
Zdobycie umiejętności hierarchizacji i klasyfikacji informacji.
Wyrobienie umiejętności rozpoznawania intencji rozmówcy.
Zdobycie kompetencji dot. technik argumentacji logicznej i organizacji wypowiedzi ustnej w oparciu o analizę materiałów.
Cele zajęć w zakresie sprawności czytania ze zrozumieniem:
1. Ćwiczenie umiejętności czytania tekstu: określenie rodzaju
tekstu (narracyjny, informacyjny, opisowy), jego pochodzenia,
uchwycenie logicznej struktury, rozumienie myśli przewodniej,
wychwycenie słów i myśli kluczowych, wyszukiwanie
konkretnej informacji.
2. Rozwijanie strategii czytania: cel lektury określa technikę
czytania.
3. Ćwiczenie kompetencji selekcji i porównania informacji –
przedstawienie ich w formie prezentacji ustnej (compte-rendu)
oraz wypowiedź na podany temat z zaprezentowaniem
własnego punktu widzenia lub pisemnej (esej argumentacyjny)
na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę na temat strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu I wypowiedzi ustnej (K_W01)
2. zna słownictwo I terminologię związane z poruszanymi na zajęciach tematami (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w celu rozwijania kompetencji językowych na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania (K_U01)
2. potrafi zrozumieć informacje radiowe i telewizyjne w języku francuskim i potrafi przekazać/ zdać relację z usłyszanych lub obejrzanych nagrań (K_U02)
3. rozumie informacje prasowe i potrafi przekazać/ zdać relację z przeczytanych tekstów prasowych (K_U02)
4. rozwija ustnie I pisemnie poruszane na zajęciach treści, potrafi się do nich ustosunkować w wypowiedzi ustnej na poziomie B2 (K_U12)
5. potrafi spontanicznie reagować na wydarzenia, informacje, wypowiedzi (K_U02)
6. potrafi napisać spójny i precyzyjny tekst o charakterze argumentacyjnym (K_U11)
7. potrafi samodzielnie doskonalić swoje umiejętności z zakresu czterech kompetencji w języku obcym (K_U08)
8. rozpoznaje cechy języka pisanego i odróżnia je od form języka mówionego (K-U01)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. rozumie potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych przez całe życie (K_K01)
2. potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02)
3. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania w zakresie kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem, rozumienie ze słuchu, pisanie i wypowiedź ustna (K_K03)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (powyżej 27 % nieobecności na jednych z zajęć w ramach bloku PNJF student nie zalicza przedmiotu) oraz punktualne przychodzenie na zajęcia - 15% oceny końcowej.
Wywiązywanie się z zadań domowych/praca na zajęciach - 30%.
Zaliczenie wszystkich testów/prac - 45%.
Praca własna - 10%.
Żeby otrzymać zaliczenie i i podejść do egzaminu, student ma obowiązek wywiązać się z wymagań wszystkich zajęć w ramach PNJF na II roku (PT, KU, CK, RS).
Punkty ECTS 5,5 w tym zaliczenia i egzamin.
90% godziny kontaktowe, w tym obecność na zajęciach, wywiązywanie się z zadań do mowych, przygotowanie do zajęć, wszystkie prace kontrolne w ciągu semestru.
10% praca własna.
Egzamin po semestrze letnim składa się z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna składa się z dwóch części (50 pkt):
RS - czas: 30 minut, na 20 pkt;
PT - czas: 120 minut, na 30 pkt ( struktura= 4 pkt, treść = 6 pkt, poprawność językowa = 12 pkt, styl/słownictwo = 8 pkt);
- egzamin ustny składa się z dwóch części (25 pkt):
student ma 30 minut, przygotowuje krótką, spójną wypowiedź składającą się z dwóch części: compte-rendu oraz point de vue (prezentacja tekstu i przedstawienie własnego punktu widzenia): 10 pkt, rozmowa z komisją: 4 pkt, poprawność językowa i fonetyczna, bogactwo słownictwa: 11pkt).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Mimram R., Poisson-Quinton S., Expression écrite,
compétences B2, B2+, CLE International, Paris, 2008
2. Spicher A., Savoir rédiger, Ellipses, Paris, 2006
3. Le Lay Y., Savoir rédiger, Larousse Bordas, Paris, 1997
4. Spicher A., 7 jours pour rédiger avec élégance, Ellipses, Paris, 2010
5. Vigner G., Ecrire pour convaincre, Hachette, Paris, 1996
6. Fayet M., Rédiger sans complexes, Eyrolles, Paris, 2008
7. Hongre B., Eterstein C., Joyeux M., Lesot A., Réussir le 1er sujet, Le texte
argumentatif, Profil, Les pratiques du bac, Hatier, Paris, 1998
8. Lemeunier A., La dissertation, Profil, Pratiques du bac, Hatier, Paris, 2002
9. Crépin F., Desaintghislain C., Pouzalgues-Damon E., Français,
Méthodes & Techniques, Nathan, 1996
10. Charnet C., Robin-Nipi J., Rédiger un résumé, un compte
rendu, une synthèse, Hachette, Paris, 1997
11. Capelovici J., Le français sans fautes, L`Archipel, Paris, 2001
12. Chevallier-Wixler D., Dupleix D., Jouette I., Mègre B., Réussir le
DALF niveaux C1 et C2, Didier, Paris, 2007
13. Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau
avancé, CLE International, Paris, 2004
14. Kobert-Kleinert C., Parizet M.-L., Poisson-Quinton S.,
Activités pour le Cadre Commun de Référence, niveau
C1-C2, CLE International, 2006
15. Blanc-Racotto M., L`expression orale et l`expression écrite en
français, Ellipsses, Paris, 2005
16. Chovelon B., Morsel M.-H., Lire la presse, Le compte rendu, la
synthèse, Presses Universitaires de Grenoble, 2005
17. Abbadie C., Chovelon B., Morsel M.-H., L`expression française
écrite et orale, Presses Universitaires de Grenoble, 1994
18. Thiry P., Didier J.-J., Moreau Ph., Seron M., Vocabulaire
français, Editions Duculot, 2000
19. Chovelon B., Barthe M., PUG, Grenoble, 2002
19. Materiały własne w zakresie słownictwa oraz artykuły prasowe
20. Ogólnodostępne słowniki francusko-francuskie, synonimów,
frazeologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: