PNJF-B-pisanie tekstów 4102-3M1S-PNJF-PT
W semestrze zimowym:
1. kilka pierwszych zajęć poświęconych jest na wprowadzenie do
praktyki pisania wypracowania francuskiego typu esej/rozprawka
(struktura rozwinięcia, zakończenia i na końcu wstępu, budowa
paragrafu, strategie argumentacji, budowa planu, etapy pisania,
dobór argumentów i ilustrujących je przykładów)
2. część zajęć przeznacza się na pisanie prac na miejscu na poziomie
B1/B1+ według opisanych kryteriów egzaminu
końcowego (patrz: Kryteria i metody oceniania) o tematyce:
człowiek i środowisko, społeczeństwo,
rodzina, edukacja, praca, wypoczynek, reklama, mas media,
obyczaje, kultura...
3. przez cały semestr: analiza błędów i ćwiczenia językowo –
stylistyczne mające na celu unikanie błędnych form i struktur.
Punkty ECTS : 1 = 30 godzin:
- zajęcia kontaktowe i obecności = 0,75 ECTS,
- przygotowanie do zajęć/zaliczenie = 0,25 ECTS.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę w zakresie strategii wykorzystywanych przy praktycznym rozwijaniu kompetencji językowej na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania: pisanie tekstów (K_W01)
2. zna słownictwo i terminologię w zakresie tematów poruszanych w czasie zajęć (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi zredagować wypracowanie typu rozprawka, esej argumentacyjny na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania: wypowiedź pisemna o spójnej strukturze – wprowadzenie, rozwinięcie, konkluzja, o długości na około 300 słów (K_U01)
2. umie samodzielnie rozpoznać strategie argumentacji (K_U01)
3. potrafi zastosować plan odpowiednio do proponowanego tematu (K_U01)
4. potrafi zilustrować odpowiednio dobranymi argumentami I przykładami postawioną tezę I napisać plan wypracowania z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
5. zna podstawową strukturę paragrafu i stosuje zasady spójności logicznej tekstu (kolejność w/w części struktury, artykulatory logiczne) (K_W03)
6. potrafi obronić lub odrzucić postawioną w temacie tezę w sposób obiektywny, a własny punkt widzenia zaprezentować w zakończeniu wypracowania (K_U12)
7. potrafi odróżnić język pisany od mówionego I respektować specyfikę języka pisanego (K_U01)
8. potrafi zredagować tekst argumentacyjny na poziomie B2 zgodnie z regułami morfologii I składni języka francuskiego, a styl wypowiedzi jest w miarę przejrzysty I nie powiela składni języka polskiego (K_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. potrafi współdziałać I pracować w grupie podczas zajęć (K_K02)
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań domowych (K_K03)
3. rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia znajomości języka (K_K01)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia semestru zimowego jest:
• obecność na zajęciach (powyżej 27% nieobecności
student traci prawo do zaliczenia semestru) i aktywny w nich
udział
• oddanie prac domowych: na początku 2 samodzielne
paragrafy, następnie 2 paragrafy na jeden temat, plany do
podanych tematów i opracowywanych strategii argumentacji,
jeden pełny tekst argumentacyjny
• napisanie 2 wypracowań na zajęciach według kryteriów
ewaluacji podczas egzaminu końcowego z PNJF (czas: 2
godz. x 60 min., struktura: 4 pkt., treść argumentacyjna: 6
pkt., poprawność języka: 12 pkt., styl/słownictwo: 8 pkt., w
sumie 30 pkt., a praca zalicza od 18 pkt.)
• zaliczenie na podstawie jest średniej punktów otrzymanych
ze wszystkich w/w prac i zadań.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Mimram R., Poisson-Quinton S., Expression écrite,
compétences B2, B2+, CLE International, Paris, 2008
2. Spicher A., Savoir rédiger, Ellipses, Paris, 2006
3. Le Lay Y., Savoir rédiger, Larousse Bordas, Paris, 1997
4. Spicher A., 7 jours pour rédiger avec élégance, Ellipses, Paris,
2010
5. Vigner G., Ecrire pour convaincre, Hachette, Paris, 1996
6. Fayet M., Rédiger sans complexes, Eyrolles, Paris, 2008
7. Hongre B., Eterstein C., Joyeux M., Lesot A., Réussir le 1er
sujet, Le texte argumentatif, Profil, Les pratiques du bac,
Hatier, Paris, 1998
8. Lemeunier A., La dissertation, Profil, Pratiques du bac, Hatier,
Paris, 2002
9. Crépin F., Desaintghislain C., Pouzalgues-Damon E., Français,
Méthodes & Techniques, Nathan, 1996
10. Charnet C., Robin-Nipi J., Rédiger un résumé, un compte
rendu, une synthèse, Hachette, Paris, 1997
11. Capelovici J., Le français sans fautes, L`Archipel, Paris, 2001
12. Chevallier-Wixler D., Dupleix D., Jouette I., Mègre B., Réussir le
DALF niveaux C1 et C2, Didier, Paris, 2007
13. Kober-Kleinert C., Parizet M.-L., Poisson-Quinton S., Activités
pour le Cadre Européen Commun de Référence, CLE
International, Paris 2007
14. Wszystkie dostępne słowniki francusko-francuskie, synonimów,
frazeologiczne...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: