Praktyczna nauka języka francuskiego-B 4102-3M1S-PNJF
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania:
1. Zapoznanie z kryteriami redagowania tekstu
argumentacyjnego typu esej:
a/ spójna struktura – wstęp, rozwinięcie, zakończenie, logiczny
dobór argumentów i przykładów, wyrażanie myśli w sposób
uporządkowany
b/ wyrażanie opinii pozytywnej lub negatywnej oraz braku
jednoznacznego stanowiska
c/ wyrażanie opinii: pozytywne i negatywne aspekty zjawiska
2. Ćwiczenie umiejętności budowy planu, selekcji argumentów,
redagowania paragrafów.
3. Pogłębianie wiedzy na temat poprawnego pisania: specyfikacja
języka pisanego, spójność i precyzja, dobór słownictwa odpowiednio
do kontekstu i sytuacji komunikacji, transformacje składniowe i
słownikowe, użycie artykulatorów logicznych.
4. Ćwiczenie redagowania wypracowania na 250 do 300 słów wg
podanych kryteriów.
Cele zajęć w zakresie sprawności mówienia:
1. Zapoznanie z kryteriami, którym powinna odpowiadać
prezentacja swojego punktu widzenia, reformułowanie treści,
spójna struktura.
2. Ćwiczenie umiejętności wypowiedzi ustnej na podstawie
krótkich artykułów prasowych z różnych dziedzin z
podkreśleniem wagi doboru odpowiednich i zróżnicowanych
struktur językowych.
3. Opanowanie technik konstruowania prawidłowej wypowiedzi
ciągłej: argumentacja logiczna, organizacja wypowiedzi według
określonego planu
4. Rozwijanie umiejętności uczestniczenia w dyskusji:
nawiązywanie rozmowy, podtrzymywanie, zmiana tematu lub
wprowadzenie nowego wątku, finalizowanie rozmowy,
dostosowanie formy, struktury i stylu rozmowy do sytuacji
komunikacji.
Cele zajęć w zakresie sprawności rozumienia ze słuchu:
Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu opiera się na materiałach autentycznych audio i video (nagrania z radia radia RFI, programy informacyjne telewizji francuskiej, głównie TV5 ).
Ćwiczenie umiejętności szybkiego rozumienia i selekcji informacji.
Zdobycie umiejętności hierarchizacji i klasyfikacji informacji.
Wyrobienie umiejętności rozpoznawania intencji rozmówcy.
Zdobycie kompetencji dot. technik argumentacji logicznej i organizacji wypowiedzi ustnej w oparciu o analizę materiałów.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. ma uporządkowaną wiedzę na temat strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu I wypowiedzi ustnej i pisemnej (K_W01)
2. zna słownictwo I terminologię związane z poruszanymi na zajęciach tematami (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w celu rozwijania kompetencji językowych na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Oceniania (K_U01)
2. potrafi zrozumieć informacje radiowe i telewizyjne w języku francuskim i potrafi przekazać/ zdać relację z usłyszanych lub obejrzanych nagrań (K_U02)
3. rozumie informacje prasowe i potrafi przekazać/ zdać relację z przeczytanych tekstów prasowych (K_U02)
4. rozwija ustnie I pisemnie poruszane na zajęciach treści, potrafi się do nich ustosunkować w wypowiedzi ustnej na poziomie B2 (K_U12)
5. potrafi spontanicznie reagować na wydarzenia, informacje, wypowiedzi (K_U02)
6. potrafi napisać spójny i precyzyjny tekst o charakterze argumentacyjnym (K_U11)
7. potrafi samodzielnie doskonalić swoje umiejętności z zakresu czterech kompetencji w języku obcym (K_U08)
8. rozpoznaje cechy języka pisanego i odróżnia je od form języka mówionego (K-U01)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. rozumie potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych przez całe życie (K_K01)
2. potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02)
3. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania w zakresie kompetencji językowych: czytanie ze zrozumieniem, rozumienie ze słuchu, pisanie i wypowiedź ustna (K_K03)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (student ma prawo do 27% nieobecności na każdych zajęciach w ramach bloku PNJF, jeśli przekroczy wyznaczony limit nie zalicza przedmiotu).
Żeby otrzymać zaliczenie i i podejść do egzaminu, student ma obowiązek wywiązać się z wymagań wszystkich wykładowców prowadzących zajęcia w ramach PNJF na II roku (PT, KU, RS).
Egzamin po semestrze letnim składa się z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna składa się z dwóch części (50 pkt):
RS - czas: 30 minut, na 20 pkt;
PT - czas: 120 minut, na 30 pkt ( struktura= 4 pkt, treść = 6 pkt, poprawność językowa = 12 pkt, styl/słownictwo = 8 pkt);
- egzamin ustny: (25 pkt):
student ma 20 minut na przygotowanie krótkiego streszczenia (dwa, trzy zdania) głównej myśli zawartej w krótkim tekście oraz własnego punktu widzenia na temat zagadnienia opisanego w tekście (przedstawienie głównej myśli tekstu: 3 pkt, przedstawienie własnego punktu widzenia: 7 pkt, poprawność językowa i fonetyczna, bogactwo słownictwa: 13 pkt).
Punkty ECTS: 5,5 w tym zaliczenia i egzamin
90% godziny kontaktowe, w tym obecność na zajęciach, wywiązywanie się z zadań domowych, przygotowanie do zajęć, wszystkie prace kontrolne w ciągu semestru.
10% praca własna.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Mimram R., Poisson-Quinton S., Expression écrite,
compétences B2, B2+, CLE International, Paris, 2008
2. Spicher A., Savoir rédiger, Ellipses, Paris, 2006
3. Le Lay Y., Savoir rédiger, Larousse Bordas, Paris, 1997
4. Spicher A., 7 jours pour rédiger avec élégance, Ellipses, Paris, 2010
5. Vigner G., Ecrire pour convaincre, Hachette, Paris, 1996
6. Fayet M., Rédiger sans complexes, Eyrolles, Paris, 2008
7. Hongre B., Eterstein C., Joyeux M., Lesot A., Réussir le 1er sujet, Le texte
argumentatif, Profil, Les pratiques du bac, Hatier, Paris, 1998
8. Lemeunier A., La dissertation, Profil, Pratiques du bac, Hatier, Paris, 2002
9. Crépin F., Desaintghislain C., Pouzalgues-Damon E., Français,
Méthodes & Techniques, Nathan, 1996
10. Charnet C., Robin-Nipi J., Rédiger un résumé, un compte
rendu, une synthèse, Hachette, Paris, 1997
11. Capelovici J., Le français sans fautes, L`Archipel, Paris, 2001
12. Chevallier-Wixler D., Dupleix D., Jouette I., Mègre B., Réussir le
DALF niveaux C1 et C2, Didier, Paris, 2007
13. Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau
avancé, CLE International, Paris, 2004
14. Kobert-Kleinert C., Parizet M.-L., Poisson-Quinton S.,
Activités pour le Cadre Commun de Référence, niveau
C1-C2, CLE International, 2006
15. Blanc-Racotto M., L`expression orale et l`expression écrite en
français, Ellipsses, Paris, 2005
16. Chovelon B., Morsel M.-H., Lire la presse, Le compte rendu, la
synthèse, Presses Universitaires de Grenoble, 2005
17. Abbadie C., Chovelon B., Morsel M.-H., L`expression française
écrite et orale, Presses Universitaires de Grenoble, 1994
18. Thiry P., Didier J.-J., Moreau Ph., Seron M., Vocabulaire
français, Editions Duculot, 2000
19. Materiały własne w zakresie słownictwa oraz artykuły prasowe
20. Ogólnodostępne słowniki francusko-francuskie, synonimów,
frazeologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: