Dydaktyka ogólna 4102-2M3S-DYDOG
W ramach ćwiczeń omawiane są następujące zagadnienia:
- Pedagogika a dydaktyka ogólna.
- Diachroniczny przegląd podstawowych systemów dydaktycznych.
- System oświaty i kształcenie nauczycieli w Polsce.
- Proces dydaktyczny w warunkach szkolnych.
- Wybrane zagadnienia organizacji procesu dydaktycznego w warunkach szkolnych.
- Formy organizacyjne realizacji procesu dydaktycznego.
- Praca badawcza nauczyciela.
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa wćwiczeniach
– 30 godzin pracy własnej na lekturę rozszerzającą wybrane zagadnienia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu ćwiczeń poświęconych wybranym problemom dydaktyki ogólnej student:
Wiedza
- rozumie przydatność wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej w planowaniu i realizacji procesu glottodydaktycznego w warunkach szkolnych (K_W02)
- zna podstawową terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej (K_W05)
- zna i rozumie podstawowe teorie dotyczące procesu uczenia się i nauczania, a także rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (K_W10)
- zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki w dydaktyce ogólnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W25)
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. różnych systemów dydaktycznych. (K_U01)
- potrafi ocenić przydatność zasad dydaktyki ogólnej, a także procedur i dobrych praktyk dydaktycznych do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U06)
- w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (K_U20)
Kompetencje społeczne
- potrafi współpracować w zespole, planując i realizując wspólne projekty dydaktyczne (K_K06)
- rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego (K_K01)
- jest gotów do odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań dydaktycznych na lekcjach języka obcego (K_K13)
Kryteria oceniania
Ćwiczenia interaktywne. Dyskusja, rozwiązywanie problemów, analiza i interpretacja tekstów źródłowych oraz tekstów naukowych.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
b) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych)
c) interaktywny udział w wykładach (uczestnictwo w dyskusji )
d) zaliczenie końcowe w formie pisemnej uwzględniające zagadnienia, które były przedmiotem zajęć.
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem ćwiczeń,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– argumentacja
– poprawność językowa
Zaliczenie odbywa się w formie kolokwium pisemnego. do zaliczenia przedmiotu wymagane jest opanowanie materiału na poziomie minimum 60%.
Literatura
BEREŹNICKI F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2001
KUPISIEWICZ CZ., Dydaktyka : podręcznik częściowo programowany, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
OKOŃ W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987; Wyd. Żak 1996, 1998.
PÓŁTURZYCKI J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1996, 1998, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: