Emisja głosu 4102-1M3S-EMIG
1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem.
2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję.
3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny.
4. Zwiększenie świadomości ciała, jego koordynacji i motoryki. technika ruchu.
5. Pobudzenie rezonatorów.
6. Typy oddychania.
7. Sposoby impostacji.
8. Fonacja. Techniki emisyjne.
9. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną.
10. Poszukiwania głosu naturalnego.
11. Emisja w śpiewie.
12. Emisja w mówieniu.
13. Praca z tekstem.
14. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela.
15. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu warsztatów poświęconych emisji głosu student:
WIEDZA
1. Zna mechanizmy tworzenia głosu (K_W01, K_W02)
2. Potrafi opisać budowę układu oddechowo-fonacyjnego (K_W01, K_W02)
3. Zna zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu (K_W01, K_W02)
4. Umie rozpoznać nieprawidłowe zachowania mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych (K_W01, K_W02)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne (K_U14)
2. Umie zaprezentować ćwiczenia poprawiające technikę mowy (K_U14)
3. Umie zaprezentować ćwiczenia relaksacyjne wpływające na polepszenie techniki mowy i ćwiczenia korygujące nieprawidłowe postawy podczas tworzenia mowy (K_U14)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości w tworzeniu głosu w mowie i śpiewie (K_K04, K_K09))
2. Rozumie zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu (K_K04, K_K09)
3. Docenia walory estetyczne kształtowania wypowiedzi z zastosowaniem wspomnianych technik pracy z głosem i dba o swój rozwój w tej dziedzinie (K_K07)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia warsztatów jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze usprawiedliwionych lub nie, w tym 3 spóźnienia równoważne są 1 nieobecności);
b) aktywny udział w zajęciach
c) zaliczenie zadanych ćwiczeń
Literatura
Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam poprawnie. Podręcznik emisji głosu. Kraków, 2003
Przybysz- Piwko M.- Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia. Warszawa 2006
Toczyska B.- Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk 2007
Gawęda K., Łazewski J.- Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie, Warszawa 1995
Oczkoś M.- Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu. Warszawa 2007
Toczyska B- Elementarne ćwiczenia z dykcji, Gdańsk 1998
Toczyska B.- Kama makaka ma ( wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992
Toczyska B.- Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997
Sobierajska H.- Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
Rokitiańska M., Laskowska H.- Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003
Mitrinowicz- Modrzejewska A.- Fizjopatologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1974
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: