Historia literatury francuskiej-1 4102-1M1S-HLF-1
Historia literatury francuskiej I (poezja) to pierwszy z czterech semestrów historii literatury francuskiej w ramach studiów licencjackich w UKKNJF. Ma on więc charakter propedeutyczny i jego zadaniem jest wprowadzenie słuchaczy w historię literatury francuskiej XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem periodyzacji, charakterystyki poszczególnych prądów literacko-artystycznych i z twórczością reprezentatywnych artystów.
Drugim celem niniejszego kursu jest wprowadzenie w historię poezji francuskiej, wraz z elementami formalnymi dotyczącymi pracy nad tekstem poetyckim (figury stylistyczne, formy poetyckie, typy strof, typy metrum, typy rymów, etc.).
Zakres omawianych tematów obejmuje historię poezji francuskiej i francuskojęzycznej, tworzonej w europejskich krajach francuskojęzycznych w XIX i XX wieku. Podane też zostaną elementy charakterystyczne poezji barokowej i klasycznej.
Poruszone zostaną następujące zagadnienia
1. Romantyzm – charakterystyka epoki, wybrani poeci, motywy romantyczne w poezji, rola i miejsce poety
2. Théophile Gautier – teoretyk sztuki dla sztuki.
3. Poezja Parnasu – charakterystyka prądu, wybrani poeci,
4. Charles Baudelaire – twórca nowoczesnej poezji francuskiej. Charakterystyka jego poezji, wybrane motywy,
5. Poeci wyklęci – Paul Verlaine i Arthur Rimbaud. Charakterystyka twórczości, rola i miejsce poety
6. Symbolizm – charakterystyka prądu, wybrani poeci,
7. Guillaume Apollinaire i Esprit nouveau – charakterystyka twórczości, wybrane motywy, rewolucyjność tej poezji, rewolucyjność Kaligramów
8. Poezja nadrealizmu – charakterystyka nadrealizmu, techniki twórczości i wybrane motywy, twórcy: Paul Eluard, Andre Breton, Louis Aragon, Robert Desnos
9. Poezja od lat przedwojennych do dzisiaj – sylwetki wybranych twórców, charakterystyka ich twórczości (Henri Michaux, Francis Ponge…
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się;
- student potrafi opisać i zdefiniować najważniejsze cechy prądów literacko-artystycznych w XIX i XX wieku
- student potrafi wyliczyć i przyporządkować najważniejszych poetów XIX i XX wieku
- student potrafi wytłumaczyć terminy związane z poezją
- student potrafi powiązać ze sobą twórczość różnych poetów z omawianego okresu
- student potrafi wybrać z badanego tekstu charakterystyki danego prądu literackiego
- student potrafi zaproponować elementy interpretacji wiersza na podstawie rozpoznanych elementów i znajomości zagadnień historyczno-literackich
Efekty programowe
Student
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku filologia, nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach, ocena końcowa na podstawie oceny z kolokwium (obejmującego zakres materiału przedstawiany w czasie zajęć).
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze (niezależnie od ich statusu), przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zaprezentowana poniżej literatura przedmiotu obejmuje opracowania, dzięki którym można poszerzyć znajomość wybranych zagadnień. Nie jest to lista lektur obowiązkowych.
1. Ambrière, Madeleine, Red, Précis de littérature française du XIXe siècle, Paris, PUF, 1990
2. Balmas, Enea, De Villon à Ronsard, XVe-XVIe siecles, Paris, Flammarion, 1997, (GF. Histoire de la Littérature Française)
3. Becker, Colette, Lire le réalisme et le naturalisme, Paris, Dunod, 1993
4. Bony, Jacques, Lire le romantisme, Paris, Dunod, 1992.
5. Brée, Germaine, Littérature française. 9. Du surréalisme à l'empire de la critique, Paris, Arthaud, 1984.
6. Brunel, Pierre, Histoire de la littérature française. T. 1, Du Moyen âge au XVIIIe siècle, T. 2, XIX et XXe siècle, Paris, Bordas, 2003
7. Crescenzo, Richard, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Paris, H. Champion, 2001
8. Décaudin, Michel, De Zola à Guillaume Apollinaire, 1869-1920, Paris, Arthaud, 1986
9. Décaudin, Michel, La crise des valeurs symbolistes, vingt ans de poésie française, 1895-1914, Genève; Paris, Slatkine, 1981
10. Dybeł, Katarzyna, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.
11. Kaufmann, Vincent, Poétique des groupes littéraires, avant-gardes 1920-1970, Paris, PUF, 1997.
12. Léonard, Monique, Histoire de la litterature française. T. 1, Moyen Age, XVIe siècle, XVIIe siècle, Paris, Nathan, 1988.
13. Leroy, Christian, La poésie en prose française du XVIIe siècle à nos jours, histoire d'un genre, Paris, H. Champion, 2001.
14. Lestringant, Frank, Littérature française du XVIe siècle, Paris, PUF, 2000.
15. Leuwers, Daniel, Introduction à la poésie moderne et contemporaine, Paris, Bordas, 1990.
16. Marchal, Bertrand, Lire le symbolisme, Paris, Dunod, 1996
17. Marot, Patrick, Histoire de la littérature française du XIXe siècle, Paris, H. Champion, 2001.
18. Martino, Pierre, Parnasse et symbolisme, Paris, Libraire Armand Colin, 1964.
19. Milner, Max, De Chateaubriand à Baudelaire, 1820-1869, [Paris], Flammarion, 1996
20. Moncond'Huy, Dominique, Histoire de la littérature française du XVIIe siècle, Paris, Honoré Champion Éditeur, 2005.
21. Poirion, Daniel (red.), Précis de la littérature française du Moyen Âge, Paris, PUF, 1983
22. Pomeau, René, De Fénelon à Voltaire, Paris, Flammarion, 1998, (GF. Histoire de la Littérature Française).
23. Raymond, Marcel, De Baudelaire au surréalisme, Paris, Librairie J. Corti, 1966.
24. Robichez, Jacques, Red; Précis de la littérature française du XXe siècle, Paris, PUF, 1985.
25. Tadié, Jean-Yves, Introduction à la vie littéraire du XIXe siècle, Paris, Dunod, 1996.
26. Vaillant, Alain, Histoire de la littérature française du XIXe siècle, Paris, Nathan, 1998
27.Warusfel-Onfroy, Nicole, Histoire de la litterature française. T. 2, XVIIIe, XIXe, XXe, Paris, Nathan, 1988, (Collection Henri Mitterand)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: