- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nauczanie języka angielskiego jako obcego osób z dysleksją 4101-NJAOZD-KINT-OG
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować zjawisko dysleksji oraz innych specyficznych trudności w uczeniu się (SpLDs), a także rozpoznawać symptomy, trudności i specjalne potrzeby edukacyjne osób z dysleksją w kontekście uczenia się języka obcego. Potrafią określić specyfikę pracy z uczniami z dysleksją i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie ich potrzeb edukacyjnych. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. nauczanie wielozmysłowe) i pomocy (np. suwaki wyrazowe) do rozwijania świadomości fonologicznej i ortograficznej, a także do nauczania sprawności oraz elementów języka. Kurs przygotowuje do samodzielnego przygotowywania pomocy naukowych oraz oceniania postępów w opanowaniu języka obcego u uczniów z dysleksją na lekcjach języka obcego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01; K_W02 - ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego osób z dysleksją - potrafi określić specyfikę pracy z uczniami z dysleksją na zajęciach językowych,
K_W03 - zna podstawową terminologię z zakresu metodyki nauczania języków obcych osób z dysleksją
K_W05 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych osób z dysleksją
K_W012 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym – potrafi zdefiniować etapy i aspekty rozwoju człowieka oraz określić znaczenie tej wiedzy dla efektywności zajęć językowych prowadzonych,
K_W025 - ma podstawową wiedzę o metodach diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych w zakresie nauczania języka obcego i oceny jakości usług edukacyjnych
K_W024 - ma podstawową wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji związanych z nauczaniem języków obcych – potrafi określić obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych uczniów
K_W023 – ma podstawową wiedzę o budowie i funkcjach systemu edukacji
Umiejętności
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów na temat edukacji językowej osób z dysleksją
K_U02 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych osób z dysleksją, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U03 – samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych osób z dysleksją
K_U04 – posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych osób z dysleksją
K_U05 – posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków osób z dysleksją
K_U08 – potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków osób z dysleksją oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania – potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i pomoce do nauczania elementów i sprawności językowych w pracy z osobami z dysleksją
K_U14 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w pracy z osobami z dysleksją
K_U20 – potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej w pracy z osobami z dysleksją - potrafi wykorzystać właściwe techniki i oceniać postępy uczniów z dysleksją w nauce języka
K_U22 – potrafi wspierać samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy – potrafi tworzyć relewantne pomoce naukowe
K_U24 – potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych – potrafi zaprezentować swoje umiejętności nauczycielskie w zadaniach symulacyjnych oraz w zadaniach projektowych,
K_U25 – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Kompetencje społeczne
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
K_K07 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K08 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
K_K09 – ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
K_K10 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
K_K13 – odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Realizacja zadań na platformie do zdalnego nauczania i do samokształcenia, zaliczenie na ocenę pozytywną (przynajmniej 60%) testów i zadań online.
Skala ocen:
90-100% - 5
75-89% - 4
60-74% - 3
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Kormos J., & Kontra, H. E. (2008). (Eds.), Language learners with special needs: An international perspective. Clevedon: Multilingual Matters.
Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with Specific Learning Differences. Bristol: Multilingual Matters.
Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
Schneider, E., & Crombie, M. (2003). Dyslexia and foreign language learning. London: David Fulton.
Wybrane artykuły, rozdziały, materiały elektroniczne, np. filmy video
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: