Kultura i historia Stanów Zjednoczonych 2 4101-4SKHSZO
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym.
Semestr czwarty:
1. Przegląd regionów kulturowych USA
2. Instytucje polityczne i życie publiczne
3. Edukacja
4. Religia
5. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do fal emigracji do USA
6. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze
7. Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA
8. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA
9. Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze
10. Kobiety
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu kultury i historii USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w instytucjach edukacyjnych H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury USA, wykorzystywanej do nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z kulturą USA H1P_U02 H1A_U01 H1A_U03
H1A_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
K_U27 ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego H1P_U14
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy H1P_K05
Kryteria oceniania
Na ćwiczeniach: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) oraz kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione),
obowiązkowe prezentacje 1 raz w semestrze.
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:
- ocena z prezentacji - 50% (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
-aktywne zaangażowanie w kurs (50%) w sali dydaktycznej (i na platformie w równoważnych częściach – dot. sem. 3). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie.
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Ocena z egz. jest średnią ocen pozytywnych z testów egzaminacyjnych zawierających materiał z obu semestrów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: