Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego 4101-3SDYDPPIEE
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Studenci poznają techniki zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny na lekcjach. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do nauczania języka angielskiego jako obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie rozwijania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz nauczania elementów języka (słownictwa, gramatyki). Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym, właściwego planowania jednostki lekcyjnej oraz przygotowywania odpowiednich pomocy naukowych.
Semestr I
- Etapy i aspekty rozwoju dzieci.
- Proces przyswajania języka obcego u dzieci w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Zarządzanie klasą i utrzymanie dyscypliny na lekcjach języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Metody, techniki i pomoce do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – piosenki, rymowanki, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry, zajęcia plastyczne.
- Tworzenie własnych pomocy naukowych do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Nauczanie słownictwa obcojęzycznego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
Semestr II
- Nauczanie gramatyki języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności słuchania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Rozwijanie umiejętności pisania w języku obcym w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Ocenianie postępów w nauce języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Planowanie lekcji języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym.
Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 - ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_W01
K_W03 - zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych, w odniesieniu do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_W03
K_W05 - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych, w odniesieniu do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_W07
Umiejętności
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - H1P_U01
K_U05 – posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków obcych w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_U06
K_U08 – potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_U09
K_U25 – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w odniesieniu do nauczania języka obcego w przedszkolu na pierwszym etapie edukacyjnym - S1A_U06
Kompetencje społeczne
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu w odniesieniu do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1P_K04
K_K07 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w odniesieniu do nauczania języka obcego w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - H1A K01, H1A K04, S1A_K02
K_K09 – ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela - S1A K04, S1A K06, H1A_K04
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia pierwszego i drugiego semestru jest:
- uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego,
- uzyskanie pozytywnej oceny z projektu związanego z praktykami,
- terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online,
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów; przygotowanie i prezentacja pomocy naukowych; udział w dyskusji; prezentacje związane z tematyką zajęć),
- obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność).
Ocena końcowa z przedmiotu po pierwszym i po drugim semestrze jest średnią ważoną:
- ocena z testu końcowego ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_K07, K_K09)
- ocena z projektu związanego z praktykami ma wagę 3 (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U05, K_U08, K_K04, K_K07, K_K09),
- oceny za zadania online mają wagę 1 lub 2 - zależnie od typu zadania (weryfikowane efekty kształcenia: K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U05, K_U08, K_U25, K_K04, K_K07, K_K09).
Skala ocen (zadania online i test końcowy):
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań na platformie (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania
- zgodność z instrukcją
- kompletność
- organizacja treści
- jakość argumentacji/uzasadnienia
- wnikliwość i jakość komentarzy (np. do postów i do zadań innych uczestników kursu)
- estetyka wykonania zadania (np. przy projektowaniu pomocy naukowych i zadań)
Nakład pracy studenta koniecznej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (=3 ECTS) w każdym semestrze obejmuje:
- 14 godzin uczestnictwa w zajęciach stacjonarnych oraz 16 godzin uczestnictwa w zajęciach prowadzonych zdalnie (online) (=1 ECTS),
- 60 godzin pracy własnej – refleksja, utrwalenie wiedzy i umiejętności, przygotowanie projektu związanego z praktykami, przygotowanie i umieszczenie zadań na platformie, udział w dyskusjach – umieszczanie postów na forach (=2 ECTS).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.
Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Studenci zobowiązani są również przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje PP, filmy video).
Literatura dodatkowa:
Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin.
Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin.
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: OUP.
Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan.
Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: OUP.
Reilly, V., & Ward, S. (1997). Very young learners. Oxford: OUP.
Scott, W., & Ytreberg, L. (1990). Teaching English to children. London: Longman.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: