Nauczanie języka wspomagane komputerem 2 4101-2SNJWKO
Celem tego dwu-semestralnego kursu jest teoretyczne oraz praktyczne zapoznanie studentów z metodami oraz narzędziami technologii informacyjnych i komunikacyjnych przydatnymi w akwizycji oraz dydaktyce języka obcego.
W sensie metodycznym oznacza to z jednej strony interaktywność oraz zindywidualizowanie procesu zdobywania wiedzy przez samych uczących się (studentów), z drugiej zaś kurs ma pomóc im - jako przyszłym nauczycielom - w doskonaleniu warsztatu dydaktycznego poprzez intensywne, ale też świadome i krytyczne wykorzystanie cyfrowych mediów.
Projektowanie i realizowanie zadań podczas kursu polega na praktycznym połączeniu dostępnych nowoczesnych technologii z elementami dydaktyki przedmiotowej, różnych teorii uczenia się (np. behawioralnej, poznawczej, konstruktywistycznej) i teorii nauczania drugiego języka obcego przy zachowaniu autonomii uczącego się oraz uwzględnieniu podejścia komunikacyjnego w procesie przyswajania języka obcego.
Wykorzystywane jest w zasadzie tzw. swobodne lub powszechnie używane oprogramowanie, aplikacje web2.0/3.0 oraz zasoby WWW zawierające autentyczne materiały, niezbędne do tworzenia interaktywnych oraz multimedialnych ćwiczeń, projektów i innych pomocy dydaktycznych (prezentacji, podcastów, videocastów, blogów, wiki, itp.).
Kurs ma charakter stacjonarny z obudową internetową i zakładanie uczenie poprzez projekty. Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, videotutoriale, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym ew. nauczania przedmiotu „historia i społeczeństwo” w drugim etapie edukacyjnym H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu „historia i społeczeństwo” H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu „historia i społeczeństwo” H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych i ew. nauczaniem przedmiotu „historia i społeczeństwo” korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) H1P_U02, H1A U01, H1A U03, H1A_U10
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu „historia i społeczeństwo” na drugim etapie edukacyjnym H1P_U03
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
H1P_K04 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K04
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – przygotowanie, aktywny udział w zajęciach, test (semestr letni) – 50% oceny końcowej
E-portfolio – projekty przygotowywane indywidualnie lub w grupach w formie zróżnicowanych cyfrowych materiałów dydaktycznych. Do nich należy m.in. wykonanie podcastu, videocastu, ew. e-postera; ustne zaprezentowanie samodzielnie wykonanej prezentacji multimedialnej przy pomocy dostępnych aplikacji web2.0/3.0; wykonanie oraz opublikowanie w Internecie zestawu ćwiczeń interaktywnych i multimedialnych; opracowanie i opublikowanie planu lekcji / scenariusza zajęć typu webquest w oparciu o autentyczne zasoby WWW – 50 % oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Warschauer, M. 2011. Learning in the Cloud: How (and Why) to Transform Schools with Digital Media, Teachers College Press New York, NY
Thombs, Margaret M. 2009. Using WebQuests in the Social Studies Classroom, Corwin Press,Thousand Oaks
Siemieniecki, B. (red.). 2007. Pedagogika medialna, Wyd. Nauk. PWN: Warszawa
Prensky, M. 2010. Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning, Corwin Press.
Dudeney,G. i Hockly, N. 2007. How to Teach English with Technology. Harlow: Pearson
Blak, Robert J. 2008. Brave New Digital Classroom: Technology and Foreign Language Learning, Georgetown University Press.
Czasopisma specjalistyczne on-line:
Języki Obce w Szkole
Language Learning & Technology
Zasoby internetowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: