Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4101-1ZPPIWO
Treści kształcenia przedmiotu Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględniają wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Dobór treści nauczania pozwala na uzyskanie wiedzy respektującej zasady nowej podstawy programowej w zakresie wczesnej edukacji dziecka oraz kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią studentowi wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących prawidłowy rozwój psychofizyczny i poznawczy dziecka oraz prowadzenie wybranych, prostych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych prawidłowości dotyczących wychowania dziecka, wie czym zajmuje się pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
- Student zna podstawowe klasyfikacje procesów wychowawczych i dydaktycznych odnoszących się do dzieciństwa i etapu wczesnej edukacji szkolnej oraz prawidłowości rządzących ich przebiegiem.
- Student zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne ze szczególnym uwzględnieniem wychowania przedszkolnego i edukacji elementarnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
- Student definiuje prawidłowo podstawowe terminy z zakresu wczesnej edukacji dziecka
- Student wie, na czym polegają i z czego wynikają różnice dotyczące metod pracy wychowawczej i dydaktycznej stosowanej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania prawidłowości przebiegu procesów wychowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji dziecka.
- Student ma umiejętność opisywania i dokonywania charakterystyki poszczególnych procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych w odniesieniu do dziecka na etapie wczesnej edukacji.
- Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym, codziennym działaniu. Umie analizować i projektować własne działania wychowawcze
- Student posługuje się językiem profesjonalnym, potrafi stosować terminologie psychologiczną w sytuacjach zawodowych.
- Student potrafi sporządzić prosta diagnozę sytuacji rozwojowej dziecka i zaprojektować działania naprawcze z wykorzystaniem fachowej wiedzy pedagogicznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE/POSTAWY
- Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
- Student docenia znaczenie nauk o wychowaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
40% oceny końcowej: aktywność na platformie COME oraz wykonywanie zadań cząstkowych
60% obecność na zajęciach w sali (dopuszczalna 1 nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia), zaliczenie końcowego testu pisemnego
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Klim-Klimaszewska: Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wyd. Łośgraf, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011.
A. Klim-Klimaszewska, Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2009.
Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2008.
Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa, 1990 (i nowsze)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: