Dydaktyka Ogólna 4101-1ZDYDOGOL
Omówione są następujące aspekty kształcenia dla I i II etapu edukacyjnego:
1. proces uczenia się w ujęciu współczesnych teorii nauczania
2. zasady kształcenia
3. metody kształcenia
4. treści kształcenia (planu nauczania, podręczniki, programy nauczania)
5. środki dydaktyczne
6. formy organizacyjne w klasie językowej
7. funkcje języka w procesie kształcenia
8. systemy dydaktyczne
9. osiągnięcia i niepowodzenia szkolne
Szczególny nacisk kładziony jest na uwzględnienie specyfiki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w projektowaniu działań dydaktycznych poprzez zdobycie wiedzy na temat różnic rozwojowych występujących u dzieci na różnych etapach edukacji obejmującej przedszkole i szkołę podstawową. Student rozwija również umiejętność skutecznego porozumiewania się z dzieckiem w procesie dydaktycznym.
Zakres tematów
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
2. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole.
3. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego.
4. Szkoła i jej program. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się.
5. Podstawa programowa. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje.
6. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów.
7. Metody nauczania.
8. Proces nauczania – uczenia się.
9. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa.
10. Style i techniki pracy z uczniami.
11. Formy organizacji uczenia się.
12. Środki dydaktyczne.
13. Wzorce i modele programów nauczania. Treści nauczania.
14. Plan pracy dydaktycznej.
15. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej.
16. Ład i dyscyplina w szkole i w klasie. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki.
17. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
18. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
EK P_W01 Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu
języków w systemie nauk językoznawczych.
EK P_W02 Student zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu
języków
EK P_W03 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię,
teorie i metodologię z wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków.
EK P_W04 Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z wiedzy o akwizycji i przyswajaniu
języków.
EK P_W05 Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach wiedzy o akwizycji i przyswajaniu
języków z innymi dziedzinami językoznawstwa stosowanego.
EK P_W06 Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych
nowych osiągnięciach w zakresie wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków.
EK P_U04 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami
badawczymi i pojęciami właściwymi dla wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków
EK P_U05 Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania
wniosków.
EK P_U09 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku angielskim z
z wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków obcego dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
EK P_U10 Student ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu C1
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
EK P_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
EK P_K02 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez
siebie lub innych zadania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: