Nauczanie języka wspomagane komputerem 1 4101-1SNJWKO
Celem tego dwu-semestralnego kursu jest teoretyczne oraz praktyczne zapoznanie studentów z metodami oraz narzędziami technologii informacyjnych i komunikacyjnych przydatnymi w akwizycji oraz dydaktyce języka obcego.
W sensie metodycznym oznacza to z jednej strony interaktywność oraz zindywidualizowanie procesu zdobywania wiedzy przez samych uczących się (studentów), z drugiej zaś kurs ma pomóc im - jako przyszłym nauczycielom - w doskonaleniu warsztatu dydaktycznego poprzez intensywne, ale też świadome i krytyczne wykorzystanie cyfrowych mediów.
Projektowanie i realizowanie zadań podczas kursu polega na praktycznym połączeniu dostępnych nowoczesnych technologii z elementami dydaktyki przedmiotowej, różnych teorii uczenia się (np. behawioralnej, poznawczej, konstruktywistycznej) i teorii nauczania drugiego języka obcego przy zachowaniu autonomii uczącego się oraz uwzględnieniu podejścia komunikacyjnego w procesie przyswajania języka obcego.
Wykorzystywane jest w zasadzie tzw. swobodne lub powszechnie używane oprogramowanie, aplikacje web2.0/3.0 oraz zasoby WWW zawierające autentyczne materiały, niezbędne do tworzenia interaktywnych oraz multimedialnych ćwiczeń, projektów i innych pomocy dydaktycznych (prezentacji, podcastów, videocastów, blogów, wiki, itp.).
Kurs ma charakter mieszany (blended learning). Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, videotutoriale, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu kursu student/ka zdobędzie następujące kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych:
1. wiedza:
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metod i narzędzi ICT niezbędnych w pracy nauczyciela języka obcego zorientowaną na praktyczne wykorzystanie w wybranej sferze działalności edukacyjnej(K_W01)
• ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu nauczania na odległość oraz usług typu cloud computing, w tym aplikacji Web2.0/3.0 przydatnych w pracy nauczyciela języka obcego (K_W02)
• zna podstawową terminologię techniczno-informatyczną niezbędną w pracy z oprogramowaniem i aplikacjami w języku angielskim (K_W03)
2. umiejętności:
• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w Internecie i wykorzystywać je w dydaktyce języka angielskiego wspartej metodami i narzędziami ICT(K_U01)
• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych w wykorzystaniem cyfrowych mediów (K_U02)
• samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w szkolnictwie oraz w innych instytucjach nauczających języki obce (K_U03)
3. postawy społeczne:
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_KO1)
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty dzięki wykorzystaniu narzędzi do pracy na odległość oraz mediów cyfrowych(K_K02)
• prawidłowo identyfikuje potrzeby i zainteresowania uczniów i potrafi je rozwijać i zaspakajać dzięki właściwemu doborowi tematów i materiałów oraz poprzez właściwie sformułowane zadania z zachowaniem standardów pedagogiki medialnej(K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – przygotowanie, aktywny udział w zajęciach, test z terminologii informatycznej w języku angielskim (semestr letni) – 50% oceny końcowej
E-portfolio – projekty przygotowywane indywidualnie lub w grupach w formie zróżnicowanych cyfrowych materiałów dydaktycznych. Do nich należy m.in. wykonanie podcastu, videocastu, ew. e-postera; ustne zaprezentowanie samodzielnie wykonanej prezentacji multimedialnej przy pomocy dostępnych aplikacji web2.0/3.0; wykonanie oraz opublikowanie w Internecie zestawu ćwiczeń interaktywnych i multimedialnych; opracowanie i opublikowanie planu lekcji / scenariusza zajęć typu webquest w oparciu o autentyczne zasoby WWW – 50 % oceny końcowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Żylińska. M., Miedzy podręcznikiem a internetem. Nowa dydaktyka języków obcych, Fraszka Edukacyjna 2013
Warschauer, M. 2011. Learning in the Cloud: How (and Why) to Transform Schools with Digital Media, Teachers College Press New York, NY
Thombs, Margaret M. 2009. Using WebQuests in the Social Studies Classroom, Corwin Press,Thousand Oaks
Siemieniecki, B. (red.). 2007. Pedagogika medialna, Wyd. Nauk. PWN: Warszawa
Prensky, M. 2010. Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning, Corwin Press.
Dudeney,G. i Hockly, N. 2007. How to Teach English with Technology. Harlow: Pearson
Blak, Robert J. 2008. Brave New Digital Classroom: Technology and Foreign Language Learning, Georgetown University Press.
Czasopisma specjalistyczne on-line:
Języki Obce w Szkole (http://www.jows.pl)
Language Learning & Technology (http://llt.msu.edu/)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: