Kultura i historia Wielkiej Brytanii 1 4101-1SKHWBO
Konwersatorium poświęcone jest historii i kulturze brytyjskiej.
Tematyka obejmuje: Brytania prehistoryczna i starożytna; okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, podbój Walii, wojny ze Szkocją, Wojna Stuletnia, powstanie chłopskie z 1381r., ruch Lollardystów, Wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, rozwój przemysłu i miast; imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość, polityka zagraniczna i kolonialna, kultura wiktoriańska; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium, dekolonizacja i dewolucja; współczesna kultura brytyjska; rozwój Irlandii, Szkocji i Walii; rząd, edukacja, kultura popularna i wysoka.
Szczegółowy harmonogram kursu
1.Geografia i topografia Wysp Brytyjskich.
2.Przedhistoryczna i starożytna Brytania: Brytania paleolityczna, neolityczna, celtycka i rzymska.
3.Średniowieczna Brytania: Anglosaska i anglonormańska Anglia.
4.Konsolidacja średniowiecznej Anglii. Rycerstwo. Feudalizm.
5.Mitologia celtycka i anglosaska. Legendy Arturiańskie. Chrześcijaństwo.
6.Kultura średniowieczna.
7.Wczesny rozwój języka angielskiego.
8.Anglia Tudorów.
9.Reformacja.
10.Kultura epoki elżbietańskiej.
11.Anglia Stuartów.
12.Angielska Wojna Domowa.
13.Restauracja.
14.Wspaniała Rewolucja, 1688-1689.
15.Monarchia konstytucyjna.
16.Ekspansja zamorska.
17.Zmiany w Wielkiej Brytanii w XVIII stuleciu. Społeczeństwo, kultura i polityka.
18.Rewolucja naukowa.
19.Wojny napoleońskie.
20.Wzrost Imperium.
21.Rewolucja przemysłowa. Wzrost miast przemysłowych i życie klasy robotniczej
22.Kultura wiktoriańska.
23.Epoka Edwardiańska.
24.Pierwsza wojna światowa. Brytania w okresie międzywojennym.
25.Druga wojna światowa oraz zmiany gospodarcze, społeczne i kulturalne po wojnie.
26.Ruch Młodych Gniewnych w literaturze i kinie.
27.Dekolonizacja i dewolucja.
28.Współczesna Wielka Brytania: system polityczny.
29.Współczesna Wielka Brytania: system edukacji.
30.Współczesna Wielka Brytania: kultura popularna i wysoka.
31.Irlandia: historia, kultura, obyczaje, system polityczny.
32.Szkocja: historia, kultura, obyczaje.
33.Walia: historia, kultura, obyczaje.
34.Debata: angielskość wobec brytyjskości.
35.Egzamin pisemny (90 minut).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii i kultury angielskiej/brytyjskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii i kultury brytyjskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu historii i kultury angielskiej/brytyjskiej, właściwą dla nauczania języków obcych
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do Wielkiej Brytanii H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów , zdarzeń i idei w zakresie historii i kultury Wysp Brytyjskich, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej.
Literatura
Główny podręcznik:
McDowall, David. An Illustrated History of Britain. Harlow: Longman, 1991, or subsequent editions.
Inne podręczniki:
Diniejko, A., English-Speaking Countries: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Republic of Ireland. Warsaw: WSiP, 1999;
Ford, B. ed., 1992, The Cambridge Cultural History of Britain' Cambridge: CUP, 1992;
Morgan, K. ed., The Oxford Illustrated History of Britain. Oxford: OUP, 1992;
Room, A. An A-Z of British Life. Dictionary of Britain. Oxford: OUP, 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: