Fonetyka 1 4101-1SFO
Celem kursu jest rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); wprowadzenie studentów w podstawowy opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych.
Program zajęć (opis i trening) obejmuje zagadnienia artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybrane zjawiska alofoniczne; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 student ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotycząca pojęć fonetyki i fonologii języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, asymilacja, słaba forma itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02
legitymuje się pogłębioną znajomością prawideł wymowy angielskiej zorientowaną na klarowną komunikację, a także na praktyczne wykorzystanie w nauczaniu języka angielskiego; zna rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki i fonologii pomiędzy językiem angielskim i polskim, których znajomość umożliwia eliminowanie błędów wynikających z interferencji H1P_W02
K_W03
zna podstawową terminologię z zakresu fonetyki i fonologii angielskiej w języku angielskim i polskim H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02
student umie samodzielnie doskonalić i rozwijać własną poprawność językową w obszarze wymowy korzystając ze słowników wymowy angielskiej, a także innych źródeł, w tym nowoczesnych technologii H1P_U02; H1A_U01; H1A_U03; H1A_ U10
K_U27
Student posiada umiejętności językowe w zakresie poprawności wymowy języka angielskiego na poziomie B2, obejmujące ponadto język akademicki i język komunikacji szkolnej, zgodnie z wymaganiami określonymi w standardach nauczycielskich H1P_U14
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K05
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się poprawną angielszczyzną, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1P_K05
K_K06
uczy się tolerancji wobec innych języków i kultur H1P_K06
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Test na zakończenie kolejnych semestrów.
Literatura
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959.
Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press,
London, 1968.
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: