Dydaktyka ogólna 4101-1SDYDOGOL
Omówione są następujące aspekty kształcenia dla I i II etapu edukacyjnego:
1. proces uczenia się w ujęciu współczesnych teorii nauczania
2. zasady kształcenia
3. metody kształcenia
4. treści kształcenia (planu nauczania, podręczniki, programy nauczania)
5. środki dydaktyczne
6. formy organizacyjne w klasie językowej
7. funkcje języka w procesie kształcenia
8. systemy dydaktyczne
9. osiągnięcia i niepowodzenia szkolne
Szczególny nacisk kładziony jest na uwzględnienie specyfiki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w projektowaniu działań dydaktycznych poprzez zdobycie wiedzy na temat różnic rozwojowych występujących u dzieci na różnych etapach edukacji obejmującej przedszkole i szkołę podstawową. Student rozwija również umiejętność skutecznego porozumiewania się z dzieckiem w procesie dydaktycznym.
Zakres tematów
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
2. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole.
3. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego.
4. Szkoła i jej program. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się.
5. Podstawa programowa. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje.
6. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów.
7. Metody nauczania.
8. Proces nauczania – uczenia się.
9. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa.
10. Style i techniki pracy z uczniami.
11. Formy organizacji uczenia się.
12. Środki dydaktyczne.
13. Wzorce i modele programów nauczania. Treści nauczania.
14. Plan pracy dydaktycznej.
15. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej.
16. Ład i dyscyplina w szkole i w klasie. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki.
17. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
18.Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej (zna przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki, jest świadom rozróżnienia na dydaktykę ogólna i dydaktyki szczegółowe, zna główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole)
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową obejmującą wybrane obszary z zakresu procesu nauczania i uczenia się (kształcenia) oraz diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę podstawową na temat szkoły jako instytucji wspomagającej rozwój jednostki i społeczeństwa
K_W04 zna podstawową anglojęzyczną terminologię dotyczącą zagadnień dydaktycznych
K_U01 posiada umiejętność organizacji procesu kształcenia i pracy uczniów oraz projektowania własnych działań edukacyjnych w oparciu o obowiązujące plany dydaktyczne
K_U10 potrafi dotrzeć do właściwych dla danego kontekstu edukacyjnego programów nauczania/planów dydaktycznych
K_U11 posiada umiejętność formułowania celów dydaktycznych i przygotowania lekcji/jednostki dydaktycznej z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych
K_U12 posiada umiejętność kierowania klasą z uwzglednieniem zachodzących tam procesów społecznych, utrzymuje ład i dyscyplinę w klasie, motywuje uczniów do nauki
K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie porozumiewania się w celach dydaktycznych, rozumie, że język jest narzędziem pracy nauczyciela, zna sposoby sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, rozumie potrzebę dbania o precyzyjne, poprawne logicznie i językowo komunikowanie się w procesie dydaktycznym
K_U19 potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w odniesieniu do danego planu dydaktycznego i celów dydaktycznych
K_U27 umie posługiwać się językiem angielskim dla potrzeb dydaktycznych, zna podstawowe fukncje mowy nauczyciela, dostosowuje język do potrzeb ucznia
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K07 umie doskonalić umiejętności badawcze przy pomocy opiekuna naukowego
K_K13 odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy dydaktycznej i potrafi ustalić tok postępowania w przygotowaniu krótkiej jednostki dydaktycznej (lekcji)
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej studenta jest regularne uczestnictwo w wykładzie i zaliczenie testu końcowego.
Aby uzyskać zaliczenie, uczestnicy kursu muszą zaliczyć test końcowy.
Praca w systemie blended learning: 7 wykładów plus 8 sesji na platformie COME.
Literatura
Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. (1992). The primary English teacher’s guide. Harlow: Pearson Education.
Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Cameron, L. (2003). Challenges from the expansion in teaching children. ELT Journal 57 (2), 105-112.
Edelenbos, P., Johnstone, R., & Kubanek, A. (2006). The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe. Published research, good practice & main principles. Final report of the EAC 89/04, Lot 1 study. Brussels: European Commission, Education and Culture, Culture and Communication, Multilingualism Policy.
Halliwell, S. (1992). Teaching English in the primary classroom. Harlow: Longman.
Linse, C, T. (2005). Practical English language teaching: Young learners. New York: McGraw-Hill.
McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: Cambridge University Press.
McKay, P., & Cameron, L. (2010). Bringing creative teaching into the young learner classroom. Oxford: Oxford University Press.
Moon, J. (2000). Children learning English. A guidebook for English language teachers. Oxford: Macmillan Heinemann.
Moon, J. (2005). Teaching English to young learners: the challenges and the benefits. In English, 30-34.
Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: Oxford University Press.
Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press.
Robson, S. (2006). Developing thinking and understanding in young children. Abingdon and New York: Routledge.
Scott, A. W., & Ytreberg, L. H. (1990). Teaching English to children. London and New York: Longman.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities and classroom language. Oxford: Oxford University Press.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vale, D., & Feunteun, A. (1995). Teaching children English. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: