- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Szwecja w XXI wieku. Język-kultura-edukacja 4100-SZWXXIW-OG
Przedmiotem cyklu wykładów jest zwrócenie uwagi na:
1. Przemiany, które dokonują się w sferze języka, kultury i edukacji w dzisiejszej Szwecji
2. Status języka szwedzkiego we współczesnym społeczeństwie szwedzkim
3. Rolę nauczania języka szwedzkiego jako języka obcego w kształceniu kompetencji interkulturowych i w rozwijaniu polsko-szwedzkiej współpracy w dziedzinie oświaty, ekologii i nauki
4. Zagadnienie migracji i wielokulturowości
5. Status społeczny kobiet
6. Problematykę polsko- szwedzkich stosunków i zmieniających się narodowych stereotypów.
Wychodząc od ogólnej charakterystyki języka szwedzkiego i cech odróżniających go od innych języków skandynawskich, wyjaśnione zostaną słowa i pojęcia wskazujące na wyróżniki kultury szwedzkiej i ich tożsamościowe znaczenie. Kwestie te rozpatrywane będą także na przykładzie tekstów literackich i filmów w 21. wieku, języka debat w mediach publicznych i w mediów społecznościowych.
Zagadnienie edukacji, poprzedzone wprowadzeniem do szwedzkiego modelu nauczania, zaprezentowane zostanie w oparciu o wybrane podręczniki do języka szwedzkiego.
Tematy wykładów:
1. Szwecja w przeszłości i dzisiaj. Najważniejsze wydarzenia historyczne i społeczne, wybitne osobistości świata polityki i kultury.
2. Regiony, miasta, struktura ludnościowa i mniejszości etniczne.
3. Szwedzka kultura pamięci w 20. i w 21 wieku.
4. Szwedzka definicja innowacyjności i wynalazczości.
5. Szwedzcy laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie literatury.
6. Ruchy społeczne ( np. szwedzki ruch abstynencji, idea folkhemmet) i ich wpływ na współczesne przemiany obyczajowo-społeczne.
7. Emigracja Szwedów do USA, szwedzcy reemigranci i dzisiejsi migranci w Szwecji.
8. Współczesna szwedzka kinematografia i jej najważniejsze tematy.
9. Wybitni szwedzcy reżyserzy filmowi. Ingvara Bergmana, Jan Troell, Ruben Östlund i in.
10. Szwedzki design. Ekologiczne projekty największych firm szwedzkich.
11. Szwedzka muzyka ludowa i jej wpływ na muzykę współczesną.
12. Szwedzki feminizm a problematyka równości i statusu społecznego kobiet we współczesnej szwedzkiej literaturze i w mediach społecznościowych.
13. Współczesna szwedzka szkoła, różne modele edukacji i nauka języków obcych.
14. Szwedzkie uniwersytety ludowe i ich miejsce w systemie szwedzkiego szkolnictwa.
15. Szwecja i Polska we wspólnej Europie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przyswojenie najważniejszych faktów z dziedziny współczesnego szwedzkiego życia społecznego, kulturalnego i obyczajowego oraz stosunków polsko-szwedzkich.
Kognitywne oraz praktyczne zastosowanie wiedzy o języku, kulturze i o społeczeństwie szwedzkim w 21. wieku. Umiejętność korzystania z materiałów o Szwecji w opracowywaniu indywidualnych projektów. Zdolność zastosowania nabytej wiedzy w dalszej nauce i w karierze zawodowej.
Kryteria oceniania
Wykład jest połączony z dyskusją, wskazującą na różne ujęcia omówionego tematu.
Na końcową ocenę składają się 1. obecność i aktywny udział na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze, aktywność oznacza uczestnictwo w dyskusji), 2. napisanie pracy ( 4-5 stron) bądź pisemne, indywidualne opracowanie projektu na wybrany temat z zakresu kultury, języka, literatury bądź edukacji szwedzkiej ( lista tematów będzie przedstawiona na pierwszych zajęciach w semestrze ).
Metody oceny pracy studenta: obecność i aktywność: 30%, praca/ projekt: 70% oceny końcowej.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Kjell Albin Abrahamson, Toamsz Jastrun i inni (red.), (1999): Szwecja-Polska: Lata rywalizacji i przyjaźni, Stockholm.
Zenon Ciesielski (2016): Dzieje kultury skandynawskiej, tom1, tom.2, Marpress Gdańsk.
Ryszard M. Czarny i in.(red.), (2001): Szwecja – Polska we wspólnej Europie, Warszawa.
Ewa Teodorowicz-Hellman(2004): Polsko-szwedzkie kontakty literackie. Studia o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa.
Natalia Kołaczek(2017): I cóż, żę o Szwecji, Poznań.
Lars O. Lagerkvist (2002): Historia Szwecji, przekład H. Thylwe, Instytut Szwedzki, Stockholm.
Krystyna Molęda (2015): Szwedzi. Ciepło na Północy, Warszawa.
Witold Nowicki (1973): Szwedzki Polityka Obyczaje, Warszawa.
Tadeusz Szczepański (2007): Zwierciadło Bergmana, Gdańsk.
Katarzyna Tubylewicz i Agata Diduszko-Zyglewska ( red.) (2015): Szwecja czyta. Polska czyta, Warszawa.
Katarzyna Tubylewicz (2019)p; Sztokholm. Miasto, które tętni ciszą. Warszawa
Na wykładach będą także podawane linki do związanych z tematem wykładu stron internetowych
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: