Symulacja i obserwacja lekcji w języku angielskim ("Klinika Kariery") 4100-SIOLWJA
Celem zajęć utrwalenie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych (umiejętność pracy w grupie oraz z grupą) niezbędnych w przygotowaniu do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. Zajęcia są oparte na utrwaleniu i zastosowaniu w praktyce umiejętności metodycznych dydaktycznych i pedagogicznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć z języka angielskiego na II etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa, klasy 4-8). W trakcie zajęć student wciela się w rolę nauczyciela języka angielskiego i przeprowadza lekcję symulowaną (microteaching), w której pozostali studenci wcielają się w rolę uczniów, wykonujących zadania przygotowane przez studenta-nauczyciela. Przed przystąpieniem do zajęć, w ramach przygotowania merytorycznego do kursu, studenci przedstawiają osobom prowadzącym pięć autorskich konspektów lekcji, z których prowadzący wybierają jeden do przedstawienia w trakcie zajęć. Student może być poproszony o przedstawienie całej lekcji lub tylko jej części, w zależności od poruszanej tematyki, w celu sprawdzenia umiejętności zarządzania danymi etapami lekcji oraz zweryfikowania umiejętności pedagogiczno-dydaktycznych odzwierciedlonych w sposobie pracy z grupą studentów-uczniów. Po każdej lekcji symulowanej, studenci-uczniowie wypełniają formularz oceny lekcji symulowanej, który będzie przekazany studentowi-nauczycielowi w trakcie ostatnich zajęć. Pierwsze osiem godzin zajęć będzie miało charakter praktyczny, w trakcie których studenci będą prezentować i oceniać lekcje symulowane. Ostatnie dwie godziny zajęć będą poświęcone omówieniu przeprowadzonych lekcji i podsumowaniu wyników z formularzy wypełnionych przez studentów.
Zajęcia organizowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
S_W01: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
S_W03: metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W06: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W09: metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W10: w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W19: podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U05: obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07: posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08: posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U12: porozumiewać się w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
S_U19: wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23: animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24: zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
S_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest 80% obecności studenta.
Zaliczenie oparte na:
- przedłożenie osobom prowadzącym pięciu autorskich konspektów lekcji
- przeprowadzenie symulowanej lekcji (jeden konspekt wybrany przez komisję)
- wypełnienie ewaluacji lekcji przeprowadzonych przez innych studentów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: