- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Praktyczne zastosowanie wiedzy o uczeniu się do przyswajania słownictwa w języku obcym 4100-PZWSJO-OG
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z praktycznymi zastosowaniami współczesnej wiedzy o uczeniu się. Szczególny nacisk położony będzie na omówienie oraz przetestowanie skutecznych strategii przyswajania i powtarzania słownictwa w języku obcym.
Studenci poznają podstawowe informacje na temat ludzkiej pamięci oraz metod samodzielnego uczenia się zgodnych ze współczesną wiedzą o funkcjonowaniu mózgu.
Przedstawione są praktyczne techniki przeprowadzania powtórek słownictwa zarówno z wykorzystaniem aplikacji internetowych jak i tradycyjnych fiszek.
Nabyta wiedza teoretyczna zostanie wykorzystana do zaplanowania skutecznej strategii samodzielnego nauczenia się wybranej grupy słów i wyrażeń w języku obcym. Studenci będę mieli możliwość wykorzystania licznych sprawdzonych metodycznie ćwiczeń, które przyczynią się do trwałego zapamiętania wybranego słownictwa.
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
-Podstawowe informacje dotyczące ludzkiego mózgu oraz pamięci
-Rola motywacji w procesie uczenia się
-Strategie uczenia się zgodne z wiedzą o funkcjonowaniu mózgu (personalizacja, narracja, wizualizacja)
-Głębokie przetwarzanie informacji
-Rola samotestowania w procesie uczenia się
-Częstotliwość i sposób powtarzania materiału
-Przydatność aplikacji internetowych oraz papierowych fiszek do utrwalenia słownictwa w języku obcym
-Rola snu i diety w uczeniu się
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student powinien:
(wiedza)
- znać podstawowe fakty dotyczące roli ludzkiego mózgu, a w szczególności pamięci, w procesie uczenia się
- posiadać wiedzę na temat metod oraz sposobów uczenia się sprzyjających trwałemu zapamiętywaniu informacji (w tym słownictwa z języka obcego)
(umiejętności)
- umieć wyjaśnić, które strategie uczenia się są zgodne z zasadami funkcjonowania mózgu i pamięci
- umieć zaplanować poszczególne etapy procesu samodzielnego uczenia się słownictwa w języku obcym
- umieć krytycznie ocenić skuteczność wybranych strategii samodzielnej nauki
(kompetencje społeczne)
- posiadać umiejętność przekazania zdobytej wiedzę innym studentom oraz inicjowania pracy grupowej
Kryteria oceniania
Kurs będzie odbywał się w formie synchronicznej oraz asynchronicznej.
Forma synchroniczna: 7 spotkań z wykładowcą w sali wykładowej
Forma asynchroniczna: 8 zestawów tematycznych zadań i materiałów do samodzielnej nauki publikowanych co dwa tygodnie na platformie Kampus UW.
Od studentów oczekuje się:
- obecności oraz aktywnego udziału w zajęciach
- regularnego zapoznawania się z materiałami pojawiającymi się cotygodniowo na platformie Kampus
- regularnego wykonywania obowiązkowych zadań oraz cząstkowych testów sprawdzających nabytą wiedzę zamieszczanych przez prowadzącego na platformie Kampus (dostępność czasowa oraz liczba podejść do zadań i testów będzie ograniczona)
- zaliczenia na ocenę testu końcowego w ostatnim tygodniu zajęć. Próg zaliczenia 60%
Literatura
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning. Harvard University press.
Buzan, T. 2014. Pamięć na zawołanie. Wydawnictwo Aha
Buzan, T. 2014. Mapy twoich myśli. Wydawnictwo JK
Carey, B. 2014. How we learn. Pan Books
Jensen, E. 1998. Teaching with the brain in mind. Association for Supervision and Curriculum Development
Jones, K. 2020. Retrieval practice. John Catt Educational
Jones, K. 2021. Retrieval practice 2. John Catt Educational
Lang, J.M. 2016. Small teaching. Everyday lessons from science of learning. Yossey-Bass
Medina, J. 2008. Brain rules. Pear Press
Spitzer, M. 2002. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN
Thornbury, S. 2002. How to teach vocabulary. Pearson Longman
Willingham, D.T. 2004. Why don’t students like school? Yossey-Bass
Zimbardo, P.G, Johnson, R. L., McCann, V. 2010. Psychologia. Kluczowe koncepcje
Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: