- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Inteligencja Emocjonalna - praktyka i teoria 4100-INTEMOC-B-OG
W ramach kursu omówione zostaną praktyczne i teoretyczne zagadnienia Inteligencji Emocjonalnej (EQ); koncepcji wyjaśniającej procesy i mechanizmy wchodzenia w relacje z innymi ludźmi w codzienny życiu osobistym i zawodowym. Koncepcja EQ została wprowadzona przez D. Golemana (1996), P.Saloveya & J. Mayera (1989) pod koniec XX wieku. Dodatkowo, program kursu obejmuje także zagadnienia związane z tzw. inteligencja interpersonalną, grupową i stadną. Omówiona zostanie także koncepcja tzw. „boidów” wirtualnej symulacji mechanizmów zachowania stadnego, wprowadzona przez C.Reynoldsa (1987). Zgodnie z współczesną wiedzą o EQ, Inteligencja Emocjonalna jest podstawowym czynnikiem sukcesu jednostki w jej działaniach życiowych; doskonalenie umiejętności w tym zakresie powinno być jednym z głównych celów procesu socjalizacji. Przybliżenie tej wiedzy oraz jej przyswojenie jest jednym z celów kursu.
Głównym celem dydaktycznym kursu jest uzyskanie odpowiedzi na dwa podstawowe pytania dotyczące Inteligencji Emocjonalnej. 1. W jaki sposób EQ i jej poszczególne aspekty wpływaja na osobistą skuteczność jednostki w jej relacjach z ludźmi (społecznych, osobistych, zawodowych)?
2. Czy EQ jest naszym wyposażeniem odziedziczonym genetycznie czy też jest nabyta w procesie socjalizacji, i jeśli tak, to w jaki sposób możemy się jej nauczyć
Dodatkowo, w trakcie zajęć poszukiwana będzie odpowiedź na pytanie o tzw. „inteligencję stadną”, w oparciu o koncepcję „boidów” Reynoldsa, – w jaki sposób wpływa ona na zachowania grupowe (włacznie z zachowaniami tłumu) w zachowaniach społecznych zwierząt i ludzi (np. kibole, demonstranci, zadymiarze) oraz jaki rodzaj inteligencji (lub innych mechanizmów psychologicznych) jest aktywizowany w trakcie takich zdarzeń.
Tematy poszczególnych zajec sa następujące:
- Czym jest inteligencja emocjonalna; podstawy teoretyczne
- 3 modele EQ; D.Golemana, J.Mayera i P.Saloveya, R.Bar-Ona
- Kompetencje EQ; psychologiczne, społeczne i prakseologiczne
- EQ; umiejętność czy cecha?
- Rozwój EQ
- EQ w działaniu
- Mechanizmy EQ mające wpływ na osobisty zawodowy sukces jednostki
- Rozwój i natura emocji; model R.Plutchika (1989)
- Psychologiczne aspekty EQ: samoświadomość, samoocena, samokontrola
- Społeczne aspekty EQ: empatia, asertywość, perswazja, przywództwo, współpraca
- Prakseologiczne aspekty EQ; motywacja, adaptacja, sumienność
- “Inteligencja grupowa” – zierzęta i ludzie; hipoteza boidów Reynoldsa
- Stado; model rozkładu zachowań; emocje czy zachowania zautomatyzowane?
- Pomiar i trening EQ
- Zastosowania EQ w życiu społecznym
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza dotycząca procesu rozwoju i wpływu emocji na powodzenie jednostki w jej życiu społecznym i osobistym
Rozwój kompetencji społecznych w zakresie asertywności, empatii, i innych czynników adaptacji społecznej
Rozwój umiejętności skutecznego nawiązywania i utrzymywania relacji społecznych w życiu osobistym, społecznym i zawodowym
Kryteria oceniania
Obecność, wiedza i aktywność merytoryczna, test, praca własna
Literatura
Goleman, D. (1996), Emotional Intelligence. Why It Can Matter More than IQ. Bantam Books
Goleman, D. (1997) Inteligencja Emocjonalna. Media Rodzina, Poznań
Goleman, D. (1998), Working with Emotional Intelligence. Bantam Books
Mayer J., Solovey P. (1989), Emotional Intelligence. Imagination, Cognition & Personalisty, 9 (3), pp. 185 -211
Matthews, G., Zeinder M. (2004), Emotional Intelligence; Scence & Myths. MIT Press, Cambridge
Plutchik R. (1989), The nature of emotions. American Scientist, vol. 89, pp. 344-350
Reynolds C. (1987), Flocks, herds & schools – a distributed behavioral model. SIGGRAPH 87, Proceedings of the 14th annual conference on the Computer Graphics and interactive techniques. Association for Computing Machinery, pp. 25-34
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: