Zajęcia sytuują się w nurcie szeroko definiowanej pragmatyki językowej,
obejmują bowiem intencjonalne działania komunikacyjne oraz struktury znaczeniowe organizujące językowy przekaz. Student kończący kurs, powinien posiadać kompetencje językowe w zakresie posługiwania się językiem akademickim w mowie i w piśmie, powinien rozumieć specjalistyczne teksty naukowe i streszczać zaprezentowane w nich tezy, powinien w oparciu o zebrane materiały źródłowe zbudować logiczną, spójną w przedstawieniu głównych zagadnień i zakończoną konkluzją wypowiedź.
Systematycznie rozwijane na zajęciach kompetencje językowe powinny pozwolić mu wziąć udział w dyskusji na tematy podejmowane w artykułach, przyczynkach czy w szerszych opracowaniach naukowych i i przedstawić swój własny pogląd.
Student powinien umieć robić notatki z przeczytanych tekstów i z wykładów, powinien umieć gromadzić i selekcjonować materiały źródłowe i korzystać z różnych technik informacyjnych, powinien znać teoretyczne teksty podejmujące zagadnienia metodyki nauczania języków obcych jak również oceniać różne metody nauczaniu języka niemieckiego.