Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych 4100-6SWOAINJO
Podczas wykładu uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu najważniejszych elementów procesu przyswajania języka ojczystego i obcego, które obejmują: dźwięki i cechy fonetyczne języka, słownictwo, morfologię, gramatykę, składnię, znaczenie i aspekty pragmatyczne. Studenci doświadczają pogłębionej refleksji nad różnorodnością procesów uczenia się języka ze szczególnym naciskiem na różnice pomiędzy przyswajaniem J1 i J2. Omówione są czynniki kształtujące te procesy tj. wiek ucznia, środowisko językowe i procesy poznawcze jak również poziom biegłości językowej, umiejętności językowe, motywacja, afekt i inne różnice indywidualne oraz społeczne wymiary uczenia się. Przedstawione są również najnowsze teorie i modele przyswajania języka. Uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią typową dla dziedziny.
W cyklu 2023L:
Podczas wykładu uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu najważniejszych elementów procesu przyswajania języka ojczystego i obcego, które obejmują: dźwięki i cechy fonetyczne języka, słownictwo, morfologię, gramatykę, składnię, znaczenie i aspekty pragmatyczne. Studenci doświadczają pogłębionej refleksji nad różnorodnością procesów uczenia się języka ze szczególnym naciskiem na różnice pomiędzy przyswajaniem J1 i J2. Omówione są czynniki kształtujące te procesy tj. wiek ucznia, środowisko językowe i procesy poznawcze jak również poziom biegłości językowej, umiejętności językowe, motywacja, afekt i inne różnice indywidualne oraz społeczne wymiary uczenia się. Przedstawione są również najnowsze teorie i modele przyswajania języka. Uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią typową dla dziedziny. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań,
K_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami z zakresu wiedzy o akwizycji i przyswajaniu języków w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i asynchronicznie,
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z planem danego semestru (K_W01, K_W02, K_U08, K_U09, K_K02),.
4) zaliczenie testu końcowego (K_W01, K_W02),
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z testu końcowego. Skala ocen:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w wykładach stacjonarnych mogą być zwolnione zwolnione z testu końcowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Doughty, C. J., and Long, M. H. (eds) (2003) Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell.
Ellis, R. (1985) Understanding second language acquisition . New York: Oxford University Press.
Ellis, R. (2008) The study of second language acquisition (2nd edition). Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R., and Barkhuizen, G. (2005) Analyzing learner language . New York: Oxford University Press.
Gass, S. M., and Selinker, L. (eds) (1993) Language transfer in language learning (revisededition). Amsterdam: John Benjamins.
Gass, S. M., and Selinker, L. (2001) Second language acquisition: an introductory course (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Larsen-Freeman, D., and Long, M. H. (1991) An introduction to second language acquisitionresearch . New York: Longman.
Lightbown, P. M., and Spada, N. (2006) How languages are learned (3rd edition). New York: Oxford University Press.
Long, M. H. (2006) Problems in SLA . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Mitchell, R., and Myles, F. (2004) Second language learning theories (2nd edition). NewYork: Arnold.
Ortega, L. 2009/2013. Understanding Second Language Acquisition. 2nd edition: New York: Routledge.
VanPatten, B., and Williams, J. (eds) (2007) Theories in second language acquisition: an introduction . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Uwagi
W cyklu 2023L:
W semestrze letnim 2023/2024 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: