Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: nauczanie języka francuskiego poprzez kulturę 4100-5SNJFPK
Konwersatorium ma na celu przedstawienie problematyki włączania kultury i cywilizacji do procesu glottodydaktycznego. Zostaną omówione kwestie takie jak definicja kultury, cywilizacji oraz dokumentów autentycznych, ich rola w edukacji, różnorodność materiałów zw. z kulturą i cywilizacją, kryteria doboru tego rodzaju materiałów, rodzaj ćwiczeń i aktywności jakie mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego, możliwość równoległego rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z kulturą i cywilizacją w klasie językowej. Dokładniej zostaną omówione wybrane materiały i tematy, takie jak – region Francji, kraj francuskojęzyczny, piosenka, malarstwo, sztuka kulinarna jako element cywilizacji – pod kątem ich specyficznych cech, umożliwiających optymalne wykorzystanie w procesie glottodydaktycznym:
- region Francji: wskazanie na różnorodność tematów i materiałów umożliwiających zdobycie wiedzy dot. bogactwa i zróżnicowania Francji;
- kraj francuskojęzyczny: pojęcie frankofonii i jego ogromnego potencjału historycznego, językowego i kulturowego;
- piosenka: praca z nagraniami audio i wideo, artyści klasyczni i współcześni, z Francji i innych krajów francuskojęzycznych;
- malarstwo: praca z reprodukcjami oraz inne ćwiczenia (np. wirtualne zwiedzanie muzeów) – różnorodność tematów i motywów, artyści klasyczni i współcześni, z Francji i innych krajów francuskojęzycznych;
- sztuka kulinarna – jako bardzo istotny element cywilizacji codziennej; możliwość różnego potraktowania tematu – od bardzo praktycznego (przepisy kuchenne) do kulturowego (rola posiłków w życiu rodzinnym i społecznym, specyficzne produkty i dania w różnych okresach i okazjach).
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (kontaktowych),
– 30 godzin pracy własnej (przygotowanie pracy zaliczeniowej, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
• potrafi dokonać oceny przydatności różnorodnych materiałów zw. z kulturą/cywilizacją podczas lekcji języka obcego;
• umie wykorzystać materiały autentyczne i pedagogiczne zw. z kulturą/cywilizacją w pracy nad rozwijaniem kompetencji językowych,
• potrafi – stosując odpowiednie kryteria doboru – zaprojektować włączanie elementów wiedzy o kulturze i cywilizacji do procesu glottodydaktycznego, w celu efektywnego łączenia rozwijania kompetencji językowych i kulturowych.
Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 : ma uporządkowaną podst. wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, tj. nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka francuskiego
K_W02 : ma uporządkowaną podst. wiedzę , obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności
K_W03 : zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych (glottodydaktyki)
Umiejętności
K_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U10 : potrafi porozumiewać się, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, w języku polskim i języku obcym
K_U11 : posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podst. ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U12 : posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne
K_K02 : potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K05 : ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach, ocena końcowa na podstawie oceny pracy semestralnej.
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze (niezależnie od ich statusu); przekroczenie tego limitu powoduje automatycznie niezaliczenie przedmiotu i konieczność jego powtarzania.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wybrane opracowania :
1. AMOSSY Ruth, HERSCHBERG-PIERROT Anne, Stéréotypes et clichés. Langue, discours, société, Paris, Nathan, 2000
2. BAURET Gabriel, Approches de la photographie, Paris, Nathan, 2002
3. BEACCO Jean-Claude, Les dimensions culturelles des enseignements de langue, Paris, Hachette, 2000
4. BYRAM Michael, Culture et éducation en langue étrangère, Paris, Didier, 1999
5. CADET Christiane, CHARLES René, GALUS Jean-Luc, La Communication par l’image, Paris, Nathan, 1990
6. DE CARLO Maddalena, L’interculturel, Paris, CLE International, 1998
7. FOZZA J.C., GARAT A.M., PARFAIT F., Petite fabrique de l’image, Paris, Magnard, 2001
8. GERVEREAU Laurent, Voir, comprendre, analyser les images, Paris, La Découverte, 2000
9. GIBOULET François, MENGELLE-BARILLEAU Michèle, La peinture, Paris, Nathan, 2000
10. JOLY Martine, Introduction à l’analyse de l’image, Paris, Nathan, 2001
11. MAGNUSZEWSKA Zofia, PRZYGODA Marian, WILK Ryszard, Kulturoznawstwo w nauczaniu języków obcych, Zielona Góra, Wydawnictwa WSP, 1980
12. PORCHER L., ABDALLAH-PRETCEILLE M., Éducation et communication interculturelle, Paris, PUF, 1996
13. REBOULET André, L’enseignement de la civilisation française, Paris, Hachette, 1973
14. ZARATE Geneviève, Enseigner une culture étrangère, Paris, Hachette, 1986
15. ZARATE Geneviève, Représentations de l’étranger et didactique des langues, Paris, Didier, 1993
16. wybrane artykuły z czasopism : Nouvelle Revue Pédagogique, Le Français dans le Monde, Etudes de Linguistique Appliquée, Les Cahiers pédagogiques, Języki Obce w Szkole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: