Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej 4100-3SPOWEDP
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W07
w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W18 elementarne zasady i normy etyczne
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04
w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu internetowego jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu.
40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.
60% oceny końcowej stanowi obecność na wykładach synchronicznych na zoom (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz punkty uzyskane z Quizu końcowego.
Sposób obliczania oceny końcowej: średnia ważona
40% - kurs internetowy; 1 punkt = 0,4% do oceny końcowej z przedmiotu
60% - ocena z testu "stacjonarnego", w teście można uzyskać maksymalnie 12 punktów
Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu:
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
Zubrzycka-Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012.
Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).
Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005.
Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.
King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca:
Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Sopot 2012.
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005.
Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. WSiP, Warszawa 2003.
Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.
Dąbrowski Zdzisław, Kulpiński Franciszek, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.
Olubiński Andrzej (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Akapit, Toruń 2001
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: