Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu - gramatyka praktyczna języka angielskiego 4100-3SGRAMPRAKTANG
Prezentacja nowego podejścia do nauczania i uczenia się gramatyki angielskiej ilustrowana zbiorami zadań gramatycznych rozwiązywanych przez studentów.
1. Miejsce i rola gramatyki w nauczaniu języka obcego w wymiarze akademickim i pedagogicznym (gramatyka akademicka dla studentów, gramatyka dla ucznia i gramatyka dla nauczyciela).
2. CZASY ANGIELSKIE: Znaczenie czasu gramatycznego oraz aspektów: perfektywnego i ciągłego w języku angielskim. Grupy czasów angielskich: Czasy proste, czasy perfektywne, czasy ciągłe i czasy perfektywno-ciągłe.
3. CZASOWNIKI MODALNE: Formalna odrębność czasowników modalnych. Znaczenia czasowników modalnych,
5. PRZEDIMKI: przedimek określony i nieokreślony. Znaczenia gatunkowe i szczegółowe przedimków. Idiomatyczne użycie przedimków.
6. ZDANIA WZGLĘDNE: Zdania względne ograniczające i nieograniczające (różnice w znaczeniu i różnice w budowie).
7. ZDANIA WARUNKOWE: Porównanie tradycyjnej klasyfikacji zdań warunkowych z wprowadzoną nową klasyfikacją opartą na dwóch kryteriach: czasie odniesienia warunku i typie warunku zawartego w zdaniu z -if.
8. MOWA ZALEŻNA: Określenie kontekstów, w których konieczne jest wprowadzenie zmian gramatycznych: zmian czasów, form zaimków, określników oraz okoliczników czasu i miejsca. Relacjonowanie zdań twierdzących, pytających oraz próśb, sugestii i rozkazów.
9. KOMPLEMENTACJA CZASOWNIKOWA: Czasowniki + bezokolicznik z „to”; Czasowniki + bezokolicznik bez „to”; Czasowniki + forma z „-ing” oraz Czasowniki występujące zarówno z bezokolicznikiem z ‘to’ i formą z ‘-ing’ ze zmianą znaczenia.
10. STRONA BIERNA: Tworzenie form biernych; Charakterystyka kontekstów w których występują formy/zdania bierne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotycząca pojęć gramatycznych i znaczeń sygnalizowanych przez formy/struktury gramatyczne, takie jak np. czasy gramatyczne, czasowniki modalne, przedimki itp. zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego. H1P_W01
K_W02 legitymuje się pogłębioną znajomością gramatyki zorientowaną na znaczenie i autentyczną komunikację (‘a mature communicative knowledge of grammar’), zna rodzaje i źródła gramatycznych błędów językowych, a zwłaszcza podobieństwa i różnice w sferze gramatyki i leksyki pomiędzy językiem angielskim i polskim, znajomość których umożliwia eliminowanie błędów wynikających z interferencji zewnątrzjęzykowej. H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki angielskiej w języku angielskim i polskim H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać formy/struktury gramatyczne współczesnego języka angielskiego w oparciu o autentyczne materiały językowe. H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie doskonalić i rozwijać własną poprawność językową korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii oraz świadomie uzasadniać właściwy/poprawny wybór form/struktur gramatycznych w danym kontekście językowym i sytuacyjnym.H1P_U02
K_U27 posiada umiejętności językowe (także w zakresie poprawności językowej) w zakresie języka angielskiego (kierunkowego) dla specjalności dodatkowej na poziomie C1 ESOKJ, obejmujące dodatkowo język akademicki i język komunikacji szkolnej zgodnie z wymaganiami określonymi w standardach nauczycielskich. 1P_U14
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe. H1P_K01
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.H1P_K02
K_K06 uczy się tolerancji wobec innych języków i kultur. S1A K04 H1A_K04
K_K05 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się poprawną angielszczyzną,
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02
Kryteria oceniania
Ocena ciągła:
1) Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, na zajęciach;
2) Umiejętność współdziałania i wspólnego uczenia się w grupie (wspólne wykonywanie w parach/małych grupach zadań dydaktycznych i ich referowanie na forum całej grupy jak również umiejętność poprawy błędów językowych innych studentów) – 20% oceny końcowej;
3) Kontrola obecności;
4) Pisemny gramatyczny kontrolny test osiągnięć studenta‘(‘achievement test’) 80% oceny końcowej.
Literatura
Literatura zalecana
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Alexander, L.G (1993) Longman Advanced Grammar, Longman, Harlow.
Azar, B.S. (1989) Understanding and Using English Grammar, Second Edition, Prentice Hall.
Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English, Longman, Harlow.
Carter, R., Hughes R. & M. McCarthy (2000) Exploring Grammar in Context, CUP, Cambridge.
Close, R. A. (1992) A Teachers’ Grammar, LTP, Hove.
Foley, M. & D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar, Longman.
Gethin, H. (1999) Grammar in Context, New Edition, Collins ELT, London & Glasgow.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy THE book?: o przedimkach w języku angielskim, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Gozdawa-Gołębiowski, R., Jasińska, B., Kryński, S. & A. Prejbisz (1995) Nowa Gramatyka angielska w ćwiczeniach, PWN, Warszawa.
Graver, B. D. (1998) Advanced English Practice, Third Edition, OUP, Oxford.
Haines, S. & M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP, Cambridge.
Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP, Cambridge.
Huddleston, R. & G.K. Pullum (2002) The Cambridge Grammar of the English Language, CUP, Cambridge.
King, L.D. (1983) Semantics of Tense, Orientation and Aspect in English, Lingua 59, pp.101-154.
Krzeszowski, T. P. (1980) Gramatyka angielska dla Polaków, PWN, Warszawa.
Leech, G. & J. Svartvik, (1992) A Communicative Grammar of English, Longman, Harlow.
Lewis, M. (1986) The English Verb, LTP, Hove.
Mańczak-Wohlfeld, E., Niżegorodcew, A. & A E. Willim (1998) A Practical Grammar of English. PWN, Warszawa.
Murkowska, A. (1998) Gramatyka angielska z ćwiczeniami WSiP, Warszawa.
Palmer, F. R. (1988) Modality and the English Modals, 2nd Edition, Longman.
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & J. Svartvik (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language, Longman, London & New York.
Side, R. & G. Wellman (1999) Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency, Longman, Harlow.
Swan, M. (1995) Practical English Usage, 2nd edition, OUP, Oxford.
Swan, M. & D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP, Oxford.
Swan, M., & C. Walter (1997) How English Works, OUP, Oxford.
Ward, J. M. (1966) The Use of Tenses in English, New Edition, Longman, London.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: