CLIL w nauczaniu WOS 4100-3SCLILO
ZAKRES TEMATÓW:
• zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL
• przedstawienie przykładów modeli CLIL z innych krajów europejskich
• zapoznanie uczestników z możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS)
• rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL
• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL
• uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL
• zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL
TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE ZIMOWYM:
- podstawowe cechy CLIL
- zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS
- polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS)
- kompetencje nauczycieli CLIL
- planowanie jednostek CLIL
- rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka
- materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów
- prezentacje projektów CLIL
TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE LETNIM:
- planowanie lekcji CLIL;
- scaffolding w planowaniu lekcji;
- scaffolding w planowaniu zadań;
- konsolidacja wiedzy i zróżnicowanie nauczania na lekcji CLIL;
- informacja zwrotna i ocena prac CLIL;
- prezentacje projektów CLIL.
W cyklu 2023Z:
ZAKRES TEMATÓW: • zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL TEMATY OMAWIANE W SEMESTRZE ZIMOWYM 2023/24: - podstawowe cechy CLIL |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych.
Absolwent potrafi:
S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania;
S_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i języku obcym, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
S_U13 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie w języku polskim i angielskim korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i angielskim) i nowoczesnych technologii (TIK);
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie;
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze.
Na ocenę końcową składają się:
1. jednostka CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia
2. zadania i testy wykonywane w trakcie zajęć stacjonarnych
3. zadania wykonane w ramach zajęć asynchronicznych na platformie Kampus
Obowiązująca skala ocen:
90-100% → 5
85-89% → 4,5
75-84% → 4
70-74% → 3,5
60-69% → 3
59%-31% → 2
30%-0% → NK
Minimum do uzyskania oceny: 60%
Literatura
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning.
Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007.
Bilingual programme Evaluation. 2010. British Council
Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej
Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland.
Criteria for producing CLIL learning materials - Peeter Mehisto
Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer
CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al.
European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels
W cyklu 2023Z:
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych w semestrze i jest prowadzony w trybie mieszanym: - 14 godzin: stacjonarnie, w terminach wskazanych w planie zajęć na semestr zimowy 2023/24, dostępnym na stronie CKNJOiEE UW; - 16 godzin: w trybie asynchronicznym, na platformie Kampus. Materiały kursowe opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia będą dostępne na platformie "Kampus". Obecność studentów na zajęciach stacjonarnych jest rejestrowana przez osobę prowadzącą zajęcia. Obecność i aktywność studentów na zajęciach jest rejestrowana na platformie "Kampus". Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: