Gramatyka angielska dla nauczycieli 4100-1SGADNO
Celem kursu jest usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy studentów dotyczącej gramatyki angielskiej.
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie studentów z terminologią gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej
- podniesienie poprawności gramatycznej studentów
- nauczenie studentów wydawania poprawnych osądów gramatyczności i rozpoznawania błędów
- nauczenie studentów odkrywania i formalnego formułowania reguł gramatyki angielskiej
- rozbudzenie zainteresowań poznawczych i wsparcie rozwoju intelektualnego, poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej rozwoju regionalnych dialektów współczesnego języka angielskiego, genezy zjawisk mających status wyjątków we współczesnej angielszczyźnie, wpływ interferencji polskiego na struktury słownictwo występujące w angielszczyźnie
- wykorzystanie wiedzy akademickiej do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacji, w tym uczenia gramatyki i leksyki języka angielskiego
Zakres tematów:
Semestr I
1. System czasów gramatycznych w języku angielskim:
- pojęcia „czas” i „aspekt”
- podział czasowników w zależności od ich właściwości gramatycznych i semantycznych
- funkcje Present Simple, Present Progressive, Past Simple i Past Progressive
- znaczenie aspektu ciągłego
- znaczenie aspektu perfektywnego
- Present Perfect a Simple Past
- Present Perfect Progressive a Present Perfect Simple
- Past Perfect Simple a Past Prefect Continuous
- sposoby mówienia o przyszłości
2. Okresy warunkowe w języku angielskim
Semestr 2
1. Czasowniki modalne w angielskim:
- cechy formalne czasowników posiłkowych i modalnych
- modalność deontyczna i epistemiczna
- różnice i podobieństwa w użyciu czasowników modalnych
2. Komplementacja czasownika - bezokolicznik i gerundiwum
Semestr 3
1. Mowa zależna
- mowa zależna a mowa niezależna
- następstwo czasów
- czasowniki modalne w mowie zależnej
2. Użycie przedimków
- odniesienie (referencja) rzeczownika a użycie przedimków
- użycie przedimków z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi
3. Zdania względne
- zdania względne ograniczające i nieograniczające
- zdania względne niezagnieżdżone
4. Kategoria liczby
- rzeczowniki występujące zawsze w liczbie pojedynczej
- pluralia tantum
- liczba mnoga regularna i nieregularna
- formy obce w liczbie mnogiej
5. Strona bierna
W cyklu 2023Z:
Semestr I |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Semestr 1
Wiedza
K_W01 - absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu reguły dotyczące formy i funkcji czasów oraz użycia okresów warunkowych w języku angielskim (S_W01)
K_W02 - absolwent zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa właściwą dla nauczania języków obcych (S_W02)
K_W16 - absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia (S_W16)
Umiejętności
K_U01 - absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim (S_U01)
K_U02 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych (S_U02)
K_U03 - absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia gramatyki języka angielskiego (S_U03)
K_U09 - absolwent potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary w dziedzinie nauczania i uczenia się gramatyki języka angielskiego wymagające zmian w przyszłym działaniu (S_U09)
K_U19 - absolwent potrafi wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne, planować i realizować zadania związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego (S_U19)
Kompetencje społeczne
K_K01 - absolwent jest gotów do uczenia się gramatyki języka angielskiego przez całe życie (S_K01)
K_K02 - absolwent jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie uczenia gramatyki języka angielskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (S_K02)
K_K04 - absolwent jest gotów do prowadzenia komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym (S_K04)
Semestr 2
Wiedza
K_W01 - absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu reguły dotyczące formy i funkcji czasowników modalnych oraz komplementacji czasownika w języku angielskim (S_W01)
K_W02 - absolwent zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa właściwą dla nauczania języków obcych (S_W02)
K_W16 - absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia (S_W16)
Umiejętności
K_U01 - absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim (S_U01)
K_U02 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych (S_U02)
K_U03 - absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia gramatyki języka angielskiego (S_U03)
K_U09 - absolwent potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary w dziedzinie nauczania i uczenia się gramatyki języka angielskiego wymagające zmian w przyszłym działaniu (S_U09)
Kompetencje społeczne
K_K01 - absolwent jest gotów do uczenia się gramatyki angielskiej przez cały życie (S_K01)
K_K02 - absolwent jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie uczenia gramatyki języka angielskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (S_K02)
Semestr 3
Wiedza
K_W01 - absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu reguły dotyczące zdań zwględnych, przedimków, strony biernej, mowy zależnej oraz liczby mnogiej w języku angielskim (S_W01)
K_W02 - absolwent zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa właściwą dla nauczania języków obcych (S_W02)
K_W16 - absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia (S_W16)
Umiejętności
K_U01 - absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. gramatyki języka angielskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim (S_U01)
K_U02 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczeniem gramatyki języka angielskiego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych (S_U02)
K_U03 - absolwent potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia gramatyki języka angielskiego (S_U03)
K_U09 - absolwent potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary w dziedzinie nauczania i uczenia się gramatyki języka angielskiego wymagające zmian w przyszłym działaniu (S_U09)
Kompetencje społeczne
K_K01 - absolwent jest gotów do uczenia się gramatyki angielskiej przez cały życie (S_K01)
K_K02 - absolwent jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie uczenia gramatyki języka angielskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunku własnego rozwoju i kształcenia (S_K02)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność): 10%
Końcowe zaliczenie pisemne: 60%
Praca na platformie e-learningowej: 30%
Metody sprawdzania materiału uczonego online: odpytywanie ustne, krótkie quizzy, sprawdzanie testów wykonanych przez studentów na platformie. Materiały do pracy własnej są udostępniane na stronie kursu na platformie Kampus. Terminowe realizowanie zadań na platformie jest warunkiem zaliczenia.
Literatura
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman
Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP.
Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan.
Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman
Foley, M. and D. Hall (2012) MYGrammarLab. Advanced. Harlow: Pearson.
Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan.
Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy the book?: o przedimkach w języku angielskim. Warszawa, Prószyński i S-ka.
Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP.
Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP.
Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman.
Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP.
Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman.
Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman.
Lewis M. (1986) The English Verb, LTP.
Palmer, F. R. (1988, wyd. 2.) Modality and the English Modals, Longman.
Parrot, M. (2000) Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman.
Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP.
Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP.
Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP.
Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN.
Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP.
W cyklu 2023Z:
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone w trybie mieszanym, 14 godzin stacjonarnie i 16 zdalnie na platformie Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: