Wybrane problemy informacji w Europie 4003-202WPI
Wykład wyjaśnia kluczowe problemy systemu informacyjnego Unii Europejskiej. Wskazuje na podstawowe słabości tego systemu oraz prezentuje próby przezwyciężenia „dziury komunikacyjnej”.
Tematyka wykładu:
1. Historia polityki informacyjnej UE.
2. Rola kampanii w działaniach informacyjnych UE.
3. Strategia medialna UE.
4. Internet w polityce informacyjnej UE.
5. Zewnętrzna polityka informacyjna UE.
6. Polska polityka informacyjna o Unii Europejskiej.
Nakład pracy studenta:
wykład - 15 h
przygotowanie do wykładu - 15 h
przygotowanie do zaliczenia - 30 h
ogółem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
w zakresie wiedzy
- identyfikuje kluczowe wydarzenia w historii polityki informacyjnej UE,
- identyfikuje podstawowe problemy polityki informacyjnej UE,
- wymienia powody sukcesów lub porażek w kampaniach informacyjnych UE,
w zakresie umiejętności
- potrafi wskazać i ocenić narzędzia strategii medialnej UE,
- wymienia różne funkcje Internetu w polityce informacyjnej UE,
- rozpoznaje i ocenia działania informacyjne polskiego rządu związane z Unią Europejską,
- potrafi scharakteryzować zewnętrzną politykę informacyjną UE,
- potrafi sporządzić pracę pisemną z zakresu europeistyki,
- wykorzystuje wiedzę z różnych dyscyplin do wyjaśniana problemów
w zakresie kompetencji
- jest świadomy różnorodności przekazów pochodzących z UE.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest praca napisana przez studentów na ostatnich zajęciach. Praca polega na problemowym przedstawieniu dwóch zadanych zagadnień. Aby zaliczyć przedmiot, należy bardzo dobrze omówić przynajmniej jedno zagadnienie.
Literatura
1. Dumoulin M., What information policy? [in:] The European Commission, 1958–72. History and memories, ed. M. Dumoulin, Luxembourg 2007, s. 507-532.
2. Ferguson N., Cywilizacja. Zachód i reszta świata, Kraków 2013.
3. Laloux P.-O., At the service of the European citizen: information policy, a people’s Europe, culture, education and training [in:] The European Commission, 1973–86. History and memories of the institution, ed. É. Bussière et al., Luxembourg 2014, s. 445-464.
4. Lisiak J. i in., Kampanie jako instrument realizowania polityki informacyjnej UE. Przypadek kampanii „Twoje działania wpływają na klimat” [w:] Unia Europejska wobec współczesnych problemów polityki, pod red. A. Nowak-Far, Warszawa 2008, s. 91-133.
5. Michailidou A., Democracy and New Media in the European Union: Communication or Participation Deficit? "Journal of Contemporary European Research" no. 4/2008, s. 346-368.
6. Nitoiu C., The Narrative Construction of the European Union in External Relations, "Perspectives on European Politics and Society" no 2/2013, s. 240-255.
7. Nye J.S., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007.
8. Ogonowska A.: Growing importance of the EU information Policy [in:] Introduction to European Studies, eds. A. Adamczyk, D.Milczarek, K. Zajączkowski, Warsaw 2013, s.429-448.
9. Ogonowska A.: Internet w polityce komunikacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Medioznawcze” 2/2012, s. 100-114.
10. Ogonowska A.: Kampanie informacyjne programu PRINCE Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” 1/2010, s. 139-159.
11. Ogonowska A.: Polityka informacyjna Wspólnot i Unii Europejskiej w sprawozdaniach za lata 1958-2007. Część 1. Lata 1958-1992, „Studia Europejskie” 4/2008, s. 81-100.
12. Ogonowska A.: Polityka informacyjna Wspólnot i Unii Europejskiej w sprawozdaniach za lata 1958-2007. Część 2. (Lata 1993-2007), „Studia Europejskie” 1/2001, s. 121-139.
13. Ogonowska A.: Polityka informacyjna państw członkowskich o Unii Europejskiej na przykładach okresów wzmożonej działalności informacyjnej, „Studia Europejskie” 3/2011, s. 113-133.
14. Ogonowska A.: Rola służb prasowych i audiowizualnych instytucji unijnych w polityce informacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” 4/2007, s.9-30.
15. Ruvalcaba García, A., How television failed to integrate Europe, Genève 2007.
16. Vissol Th., Is there a case for an EU information television station? Luxembourg 2006.
17. Weiss J., Tschirhart M., Public information campaigns as a policy instruments, "Journal of Policy Analysis and Management" no. 1/1994, s. 82-119.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: