- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Phenomenology of Emotions 3800-PE22-M-OG
Tradycja filozoficzna wydaje się być podzielona na dwie przeciwstawne perspektywy odnośnie sposobu ujęcia roli i znaczenia emocji. Niemniej jednak obie te perspektywy można ze sobą pogodzić w ramach charakterystycznej dla obu dystynkcji pomiędzy tym, co racjonalne a tym, co zmysłowe. Rozróżnienie to oczywiście zakłada zasadniczą irracjonalność tego ostatniego. W świetle pierwszej z wspomnianych perspektyw emocjonalne i afektywne zjawiska postrzegane były jako przeszkody na drodze ku etycznej doskonałości i moralnej autonomii. Najlepszy i zarazem najbardziej radykalny przykład takiego ujęcia można odnaleźć w Kantowskim odrzuceniu wszelkich uczuć empirycznych (jako z natury patologicznych), po to by odsłonić/„oczyścić” przestrzeń dla jedynego w pełni ugruntowanego uczucia transcendentalnego – szacunku wobec prawa moralnego. Druga ze wspomnianych perspektyw określała ineteresujące nas zjawiska jako kierujące się swoimi własnymi prawami, podkreślając zarazem iż prawa te pozostają z racjonalego punktu widzenia nieprzejrzyste, niepoddające się racjonalnej kontroli. Chociaż powyższy obraz opiera się na daleko idącym uproszczeniu – w całej historii filozofii, i szerzej w historii kultury, można znaleźć podważające go przykłady – mimo to można w pełni uzasadniony sposób zakładać istnienie (w filozofii i szerzej w kulturze) powszechną i zarazem opartą na tzw. zdrowym rozsądku nieufność wobec fenomenów uczuciowych postrzeganych jako przeszkody na drodze kształtowania stabilnej, samo-sterownej, autonomicznej osobowości. Nieufność ta znajduje najlepsze odzwierciedlenie w znanych powiedzeniach typu: „Nie daj się ponieść emocjom!”
Fenomenologia stworzyła nową, spójną perspektywę myślenia o emocjach; perspektywę pozwalającą przekroczyć wspomnianą wyżej fałszywą dychotomię. Tym samym fenomenologia pozwala spojrzeć na emocje jako nie tyle irracjonale, ciemne, zwierzęce energie pozostające poza naszą kontrolą, bądź też zjawiska psychiczne które mogłyby i powinny zostać podporządkowane rozumowi. Przedstawia je raczej jako złożone intencjonalne, poznawcze, normatywne struktury, które nie tylko wzbogacają nasze życie wewnętrzne, ale stanowią również narzędzia samopoznania. Determinują sposoby na jakie odnosimy się do samych siebie i kształtujemy własne tożsamości. Odsłaniają otaczający nas świat i przedstawiają go jako posiadający takie a takie obiektywne właściwości. Przede wszystkim jednak grają fundamentalną rolę w naszych interakcjach z innymi i jako takie implikują szczególne formy normatywności.
W toku kursu analizie poddamy również różne kulturowe determinacje emocji. Przedmiotem naszych rozważań będą takie emocje jak: lęk, wstyd, obrzydzenie, wina, skrucha, nadzieja, rozpacz, miłość.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student/ka:
- utrwala i wzbogaca słownictwo oraz doskonali biegłość w języku angielskim (na poziomie C1);
- ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę odnośnie różnych funkcji, jakie emocje odgrywają w życiu ludzkim i kulturze;
- zna i rozumie metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w fenomenologii;
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w obszarze filozofii.
Po ukończeniu kursu student/ka:
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
- analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między nimi.
Po ukończeniu kursu student/ka jest:
- otwarty/otwarta na nowe idee i gotów/gotowa do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
- wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym.
Kryteria oceniania
Końcowa ocena wystawiona będzie na podstawie: udziału w dyskusjach dotyczących poruszanej problematyki oraz pisemnego kolokwium.
W obu przypadkach oceniane będą: umiejętność rozumienia i rozwiązywania danego problemu filozoficznego przy użyciu odpowiednich argumentów; poprawne użycie poznanej terminologii filozoficznej; użycie strategii argumentacyjnej odpowiednio dostosowanej do danego problemu filozoficznego; argumentacyjna i narracyjna przejrzystość przedłożonego eseju; przekonująca i adekwatna odpowiedź na krytykę.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
T. Szanto, H. Landweer, “The Routledge Handbook of Phenomenology of Emotions”
M. Nussbaum, “Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions”
J.-P. Sartre, “Szkic o teorii emocji”
M. Heidegger, „Bycie i czas” (fr.)
P. Tillich, “Męstwo bycia” (fr.)
E. Levinas, “O uciekaniu” (fr.)
J.-P. Sartre, “Byt i nicość” (fr.)
M. Scheler, “Shame and Feelings of Modesty” (fr.)
G. Agamben, “Wstyd, czyli o podmiocie” w: “Co zostaje z Auschwitz”
A. Kolnai, “On Disgust” (fr.)
K. Jaspers, “Problem winy” (fr.)
M. Scheler, “Repentance and Rebirth” (fr.)
G. Marcel, “Homo Viator: wstęp do metafizyki nadziei” (fr.)
D. von Hildebrand, “Istota miłości” (fr.)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: