- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Morality and Partiality 3800-MP21-S-OG
Etyczna myśl Zachodu od zawsze kojarzyła moralność z bezstronnością, do tego stopnia, że dla wielu myślicieli moralnie słuszne postępowanie było tożsame z kierowaniem się bezstronnością. Seminarium będzie poświęcone zbadaniu argumentów na rzecz tezy przeciwnej. Określiwszy rozmaite źródła i formy stronniczości w naszej praktyce moralnej (miłość, relacje rodzinne, przyjaźń, lojalność, patriotyzm, itp.), zastanowimy się, w jaki sposób można próbować je uzasadnić. Naszym celem będzie zrozumienie roli stronniczości w zdrowej moralności, a także próba określenia, czym różnią się od siebie dobra i zła stronniczość.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna i rozumie
- główne kierunki rozwoju i niektóre najważniejsze nowe osiągnięcia na polu etyki (K_W05)
- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe we współczesnej filozofii moralności (K_W06)
Nabyte umiejętności:
Student potrafi
- analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami (K_U03)
- identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach pisemnych (K_U04)
- dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę (K_U08)
Nabyte kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków (K_K02)
- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia społecznego i kulturalnego i zachęca do wdrażania tych koncepcji (K_K05)
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie i przedstawienie w czasie zajęć jednej prezentacji.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Bernard Gert, „Moral Impartiality”, Midwest Studies in Philosophy, XX, 1995
John Cottingham, „Partiality and the Virtues”, in: Roger Crisp, How should one live? Essays on the virtues, 1996
Neera Badhwar Kapur, „Why it is wrong to be always guided by the best: Consequentialism and friendship”, Ethics, 101, 1991
Alasdair MacIntyre, Is Patriotism a Virtue?, 1984
Thomas Nagel, Equality and Partiality, fragments, 1991
Susan Wolf, „Morality and Partiality”, Philosophical Perspectives, 1992
Brian Feltham, John Cottingham, Partiality and Impartiality: Morality, Special Relationships, and the Wider World, 2010 – selected papers:
Brad Hooker, „When is Impartiality Morally Appropriate?”
John Cottingham, „Impartiality and ethical formation”
Samuel Scheffler, „Morality and Reasonable Partiality”
Sarah Strout, „Permissible Partiality, Projects, and Plural Agency”
Stephen Darwall, „Responsibility within Relations”
Niko Kolodny, „Which Relationships Justify Partiality? General Considerations and Problem Cases”
Simon Keller, Partiality,2013, fragments
Errol Lord, „Justifying Partiality”, Ethica Theory and Moral Practice, 2016
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: