- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Moral Evil 3800-ME22-S-OG
Po długim okresie względnego zapomnienia, od połowy XX wieku pojęcie moralnego zła (moral evil) znalazło się na nowo w centrum zainteresowania filozofów moralności. Była to niewątpliwie reakcja na okropieństwa II wojny światowej, wobec których, zdaniem wielu myślicieli, nieadekwatne okazały się inne terminy wyrażające moralną krytykę czy potępienie. Z retoryką moralnego zła wiążą się jednak pewne niebezpieczeństwa; może ona przesadnie upraszczać psychologicznie i moralnie skomplikowane sytuacje i prowadzić do naznaczania i wykluczania krytykowanych w ten sposób podmiotów. Celem seminarium będzie zbadanie treści pojęcia moralnego zła. Na tle tych dociekań postaramy się ustalić, czy rzeczywiście, jak chcą niektórzy, jest ono bardziej szkodliwe niż pożyteczne, czy też istnieją moralne intuicje i zadania, które wymagają zaadoptowania tego pojęcia i dalszej nad nim pracy.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna i rozumie
- główne kierunki rozwoju i niektóre najważniejsze nowe osiągnięcia na polu etyki (K_W05)
- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe we współczesnej filozofii moralności (K_W06)
Nabyte umiejętności:
Student potrafi
- analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami (K_U03)
- identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach pisemnych (K_U04)
- dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę (K_U08)
Nabyte kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków (K_K02)
- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia społecznego i kulturalnego i zachęca do wdrażania tych koncepcji (K_K05)
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie i przedstawienie w czasie zajęć jednej prezentacji.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
1. I. Kant, Religion Withing the Limits of Reason Alone, many editions, fragments.
2. R. Bernstein, 2002, Radical Evil: a philosophical interrogation, Malden, MA: Polity Press, fragments.
3. H. Arendt, 1951 [1985], The Origins of Totalitarianism, San Diego: A Harvest Book, Harcourt, Inc., fragments.
4. H. Arendt, 1963 [1994], Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil, New York: Penguin Books, fragments.
5. L. Thomas, 1993, Vessels of Evil: American Slavery and the Holocaust, Philadelphia: Temple University Press, fragments.
6. L. Russell, 2006, “Evil-Revivalism Versus Evil-Skepticism,” Journal of Value Inquiry, 40: 89–105.
7. H. Steiner, 2002, “Calibrating Evil,” The Monist, 85 (2): 183–193.
8. C. Card, 2002, The Atrocity Paradigm: A Theory of Evil, Oxford: Oxford University Press, fragments.
9. M. G. Singer, 2004, “The Concept of Evil,” Philosophy, 79: 185–214.
10. D. M. Haybron, 2002b, “Moral Monsters and Saints,” The Monist, 85 (2): 260–284.
11. R. W. Perrett, 2002, “Evil and Human Nature,” Monist, 85 (2): 304–319.
12. E. Garrard, 1998, “The Nature of Evil,” Philosophical Explorations: An International Journal for the Philosophy of Mind and Action, 1 (1): 43–60.
13. P. Formosa, 2008, “A Conception of Evil,” Journal of Value Inquiry, 42 (2): 217–239.
14. J. Kekes, 2005, The Roots of Evil, Ithaca: Cornell University Press, fragments.
The list of readings may be expanded.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: