- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Logic Seminar 3800-LS22-S-OG
Tematyka seminarium jest związana z projektem „Epistemic and semantic commitments of foundational theories, zob. . https://commitments-project.com/. Głównym celem projektu jest analiza pojęcia zobowiązania fundamentalnej teorii matematycznej, gdzie to ostatnie wyrażenie oznacza teorię, w obrębie której można zrekonstruować znaczącą część matematyki. Pojęcie zobowiązania jest kluczowe w wielu dyskusjach prowadzonych w ramach współczesnej filozofii formalnej. Projekt skupia się na następujących dwóch rodzajach zobowiązań.
• Epistemiczne zobowiązania teorii Th: są to zdania języka teorii Th (ewentualnie z dodanym predykatem prawdziwości), które powinny zostać zaakceptowane, jeśli akceptujemy aksjomaty i reguły wnioskowania Th.
• Semantyczne zobowiązania teorii Th: ograniczenia dotyczące możliwych interpretacji teorii Th nałożone przez aksjomaty i maszynerię dedukcyjną Th.
Typowym przykładem epistemicznego zobowiązania teorii Th jest zdanie stwierdzające niesprzeczność Th: w literaturze pojawiła się teza, że jeśli akceptujemy Th, to powinniśmy również przyjąć, że Th jest niesprzeczna, chociaż zgodnie z drugim twierdzeniem Gödla w samej Th nie będziemy w stanie udowodnić niesprzeczności Th. Innym przykładem epistemicznego zobowiązania jest zdanie stwierdzające, że wszystkie twierdzenia Th są prawdziwe. Z kolei zobowiązania semantyczne różnią się od epistemicznych tym, że nie wymagamy, aby można je było opisać w języku teorii Th (nawet wzbogaconym o predykat prawdy). Opis semantycznych zobowiązań to wyjaśnienie, w jaki sposób wybór aksjomatów ogranicza klasę możliwych interpretacji (lub modeli) rozważanej teorii.
Przewidziane są referaty zaproszonych gości (z Polski i zagranicy), którzy w swojej pracy badawczej podejmują problemy bliskie tematyce wspomnianego projektu badawczego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza
- zna współczesne teorie prawdy proponowane w literaturze logicznej
- ma pogłębioną wiedzę o roli pojęcia prawdy w logice i filozofii
Nabyte umiejętności:
- analizuje złożone argumenty logiczne i filozoficzne
- ujawnia wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych
Nabyte kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie.
- rozumie i docenia potrzebę dokształcania się i rozwoju zawodowego
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, zaliczenie pisemne
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Cieśliński, Cezary (2017) „The Epistemic Lightness of Truth. Deflationism and its Logic”, Cambridge University Press.
Dean, W. (2015). “Arithmetical reflection and the provability of soundness”. Philosophia Mathematica, 23(1):31–64.
Halbach, Volker (2013) „Aksjomatyczne teorie prawdy”, PWN, Warszawa, przeł. Cezary Cieśliński i Joanna Golińska-Pilarek.
Fischer, Martin; Horsten, Leon; Nicolai, Carlo (2021) Hypatia's silence: Truth, justification, and entitlement, Nous 55(1): 62-85.
Horsten, Leon (2011) „The Tarskian Turn: Deflationism and Axiomatic Truth”, MIT Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: