- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia starożytna 3800-FST21-M-OG
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Dzięki takiemu porządkowi wykłady ofiarowują wieloaspektową syntezę filozofii starożytnej. Podczas wykładów omawiana będzie najnowsza literatura przedmiotu, sporne kwestie badawcze, nowe interpretacje oraz "białe plamy" w stanie badań. Chcemy pokazać, że historia filozofii jest dyscypliną, która jest żywa i wciąż się rozwija (zarówno w sensie merytorycznym – hermeneutyki problemów, jak i metodologicznym). Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych;
- zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie;
- zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
- ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury;
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię filozoficzną w języku polskim w wybranej subdyscyplinie filozoficznej;
- zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym;
- wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie historii filozofii starożytnej;
- ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej oraz gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego;
- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń.
Nabyte umiejętności:
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
- wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami;
- konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice.
Nabyte kompetencje społeczne:
- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie;
- ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Kryteria oceniania
sprawdzian ustny
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Literatura przedmiotu:
P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?; H. Arendt, Wola; E. Dodds, Grecy i irracjonalność, D. Dembińska, Człowiek odkrywa człowieka; M. Stróżyński, Filozofia jako terapia w pismach M. Aureliusz, Plotyna i Augustyna; W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki; W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego; Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia; Teologia wczesnych filozofów greckich; A. Drozdek, Greccy filozofowie jako teolodzy; D. Karłowicz, Arcyparadoks śmierci; J. Domański, Tekst jako uobecnienie; „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii; K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiary; Przeszłość jako przedmiot wiedzy; J. Assmann, Pamięć kulturowa.
Autorzy starożytni, omawiani we fragmentach: Homer, presokratycy, Platon, Arystoteles, Cyceron, Lukian, Diogenes Laertios, Marek Aureliusz, Nemezjusz z Emezy, Grzegorz z Nyssy, Orygenes, Augustyn, Plotyn, Proklos
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: