- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The Ethics of Consent 3800-EC21-S-OG
Zgoda stanowi jeden z kluczowych warunków etycznej (a często też i prawnej) akceptowalności działań jednej osoby na rzecz innej. Jest ona jedną z głównych idei w legitymizacji politycznej w społeczeństwie liberalnym, upoważnienia w prawie i centralnym elementem etyki medycznej. Seminarium będzie poświęcone omówieniu kluczowych warunków filozoficzno-antropologicznych i aksjologicznych zgody, a także granicom zgody: temu, do czego wolno upoważnić innych i do czego zgoda nie upoważnia. W czasie zajęć zostaną omówione podstawy normatywne zgody (ideały, prawa, wartości, obowiązki), jej ważność (forma, zakres, dobrowolność, baza informacyjna, kompetencje stron), konsekwencje normatywne (upoważnienia, uprawnienia, powinności), a także działania bez zgody takie jak akty paternalizmu, wykorzystanie, oszustwo i wprowadzenie w błąd, gwałt, przemoc.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Po ukończeniu seminarium student zna na poziomie rozszerzonym:
- kluczowe zagadnienia i podejścia teoretyczne do problematyki zgody (K_W02, K_W03, K_W09)
- główne aspekty normatywne zgody (podstawy i konsekwencje) (K_W02, K_W03, K_W09)
- pojęcie zgody i związane z nim trudności teoretyczne (K_W02, K_W03, K_W09)
- główne podejścia teoretyczne do zgody obecne w literaturze (K_W03, K_W09)
- ważne publikacje dotyczące tematyki seminarium (K_W03, K_W09)
- powiązania między klasycznymi a współczesnymi ujęciami problematyki zgody (K_W02, K_W09)
Nabyte umiejętności. Po ukończeniu seminarium student potrafi:
- krytycznie analizować współczesną literaturę z zakresu filozofii moralności (K_U02, K_U15)
- identyfikować i interpretować główne problem, tezy i argumenty występujące w literaturze poświęconej problematyce zgody (K_U01, K_U15)
- formułować własne stanowisko teoretyczne w kwestii miejsca i uzasadnienia zgody w moralności i w praktyce społecznej (K_U13, K_U14, K_U15)
Nabyte kompetencje społeczne. Po ukończeniu seminarium student potrafi:
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, uzyskiwane informacje i odbierane treści (K_K01, K_K02)
- współpracować z innymi i przyjmować różne role w tym procesie (K_K07)
- doceniać znaczenie refleksji teoretycznej nad moralnością dla praktyki społecznej (K_K02, K_K06, K_K07)
- rzetelnie i odpowiedzialnie rozwijać dorobek bioetyki jako dziedziny teoretycznej i
praktyki społecznej (K_K06)
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (w tym: obecność, znajomość zadanych lektur, udział w dyskusjach) – 30% oceny
- przygotowanie raportu z jednych zajęć w cyklu oraz jego prezentacja na zajęciach (30% oceny
- pisemna praca końcowa na jeden z tematów omawianych na zajęciach – 40% oceny
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1
Literatura
Wstępna lista lektur/A tentative reading list:
L. Alexander, "The Moral Magic of Consent (II)", Legal Theory 2, nr 3 (1996): 165-74
B. Berofsky, "Identification, the self, and autonomy", Social Philosophy and Policy 20, nr 2 (2003): 199-220
M.E. Bratman, "Autonomy and hierarchy", Social Philosophy and Policy 20, nr 2 (2003): 156-76
S. Buss, "Valuing Autonomy and Respecting Persons: Manipulation, Seduction, and the Basis of Moral Constraints", Ethics 115, nr 2 (2005): 195-235,
M.M. Dempsey "Victimless Conduct and the Volenti Maxim: How Consent Works", Criminal Law and Philosophy 7, nr 1 (2013): 11–27
T. Dougherty, "Yes Means Yes: Consent as Communication", Philosophy & Public Affairs 43, nr 3 (2015): 224-53
G. Dworkin, The theory and practice of autonomy, Cambridge studies in philosophy, (Cambridge ; New York: Cambridge University Press, 1988)
J. Feinberg, "Harm to others. The Moral Limits of the Criminal Law ", w: The Metaphysics of Death, red. J.M. Fischer (Stanford University Press, 1993)
F.M. Frohock, "Liberal Maps of Consent", Polity 22, nr 2 (1989): 231-52
H.M. Hurd, "The Moral Magic of Consent", Legal Theory 2, nr 02 (1996): 121-46
N.C. Manson, "Permissive consent: a robust reason-changing account", Philosophical Studies 173, nr 12 (2016): 3317-34
A.R. Maclean, "Now You See It, Now You Don’t: Consent And The Legal Protection Of Autonomy", Journal of Applied Philosophy 17, nr 3 (2000): 277-88
O. O'Neill, "Which are the offers you can't refuse?", w: Violence, Terrorism, and Justice, Cambridge Studies in Philosophy and Public Policy, red. C.W. Morris, R.G. Frey (Cambridge: Cambridge University Press, 1991)
J. Raz, The morality of freedom, (Oxford Oxfordshire New York: Clarendon Press; Oxford University Press, 1986)
F.G. Miller, A. Wertheimer, The ethics of consent : theory and practice, (Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010)
A. Wertheimer, "What Is Consent? And Is It Important?", Buffalo Criminal Law Review 3, nr 2 (2000): 557-83
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: