- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Socjologia językoznawstwa: polska szkoła badań nad językiem w kontekście międzynarodowym 3700-KON375-AL-OG
Zajęcia będą miały formę zaawansowanego seminarium poświęconego socjologicznej analizie polskiego językoznawstwa. Zajęcia skierowane są przede wszystkim do doktorantów oraz studentów starszych lat kierunków społecznych i pokrewnych, którzy zainteresowani są intensywną formą dyskusji i pracy naukowej w odniesieniu do najnowszych metod badań społecznych. Główną ramą odniesienia dla zajęć będzie teoria socjologiczne Pierre’a Bourdieu oraz pokrewne jej podejścia teoretyczne i metodologiczne. Główną metodą stosowaną na zajęciach będzie więc rekonstrukcja pola społecznego przy pomocy której badane mogą być różnorakie szersze konteksty praktyk społecznych, w tym przypadku działań naukowych. Szczególną rolę w takim ujęciu odgrywa analizy wewnętrznej struktury danego pola naukowego i jego relacje z kluczowym polem nazywanym przez Bourdieu polem władzy. Pierwsza cześć zajęć poświęcona będzie kwestiom teoretycznym i metodologicznym, kolejna część dotyczyć będzie analizy historycznej pola polskich nauk o języku w szerszym kontekście jego międzynarodowym oraz relacji do innych dyscyplin. Ostatnia część zajęć poświęcona będzie analizie aktualnego stanu polskiego językoznawstwa rozpatrywanego jako pole społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem jego relacji do pola władzy i obecności językoznawców w przestrzeni publicznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
- posiada dobrą znajomość pojęcia pola w ujęciu Pierre’a Bourdieu, oraz pojęć pokrewnych i powiązanych z nim.
- analizuje w kategoriach teorii pola historię i teraźniejszość polskiego językoznawstwa.
- Krytycznie analizuje powiązania językoznawstwa jako dyscypliny i jego szkół z poza-akademickimi interesami i polami.
- analizuje genezę historyczną współczesnych podziałów w polu językoznawczym
- analizuje szersze role społeczne i polityczne polskiego językoznawstwa na przestrzeni XX wieku.
Kryteria oceniania
główną podstawą oceny studentów będzie napisana przez nich samodzielnie praca zaliczeniowa o objętości kilkunastu stron na temat związany z problematyką zajęć samodzielnie zaproponowany a zatwierdzony przez wykładowcę. Praca oceniana będzie głównie pod kątem oryginalności i umiejętność korzystania z teorii i literatury naukowej, oraz analizy tekstów lub innego materiału badawczego. Nie bez znaczenie jest także dobra kompozycja pracy i adekwatny styl. Szczegółowe wskazówki w tym zakresie będą dostarczone studentom w oddzielnej instrukcji.
Przy ocenie uwzględniana będzie także obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach.
Literatura
- Bajerowa, Irena. 1999. Językoznawstwo polonistyczne. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 201-228
- Blommaert, Jan. 2005. Discourse. A critical introduction. New York: Cambridge University Press.
- Bourdieu, Pierre and Loïc J. D. Wacquant. 2001. Zaproszenie Do Socjologii Refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bourdieu, Pierre. 1983. The Field of Cultural Production, or: The Economic World Reversed. "Poetics" 12, s. 311-356.
- Bourdieu, Pierre. 1991. Language and symbolic power. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Brandist, Craig. 2015. The Dimensions of Hegemony: Language, Culture and Politics in Revolutionary Russia. Leiden: Brill.
s. znaków)
Brandist, Craig i Katya Chown. 2010. "Politics and the Theory of Language in the USSR 1917–1938: The Birth of Sociological Linguistics." London: Anthem Press.
- Domańska, Ewa i Mirosława Loba. 2010. "French Theory w Polsce." Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
- Dubois, Vincent. 2014. Le rôle des linguistes dans les politiques de la langue française (1960-1990): éléments pour une analyse socio-politique. "Dossiers d’HEL, SHESL, 2014, Linguistiques d’intervention. Des usages socio-politiques des savoirs sur le langage et les langues"
- Fratto, Elena. 2017. 5 = 100: Long Live the “Filologicheskaia Revoliutsiia”. "Slavic Review" 76:675-682.
- Głowiński, Michał i Anna Nasiłowska. 1994. Strukturalizm, modernizm i cień marksizmu. (Z Michałem Głowińskim rozmawia Anna Nasiłowska). "Teksty Drugie" 29/30:5-16.
- Górny, Maciej. 2013. The nation should come first: Marxism and historiography in East Central Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition.
- Heilbron, Johan. 2014. "The Social Sciences as an Emerging Global Field." Current Sociology 62(5): s.685-703.
- Heinz, Adam. 1983. Dzieje językoznawstwa w zarysie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Hutnikiewczi, Artur. 1999. Rozwój badań literackich. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 7-36
- Kasprzyk, Krystyna. 1999. Romanistyka. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 151-177
- Kuczyński, Krzysztof A. 1999. Germanistyka. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne, . Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 179-192
- Łużny, Ryszard. 1999. Dzieje słowianoznawstwa polskiego. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 109-124
- Makarychev, Andrey i Alexandra Yatsyk. 2017. Unpacking the Post-Soviet: Political Legacy of the Tartu Semiotic School. "All Azimuth: A Journal of Foreign Policy and Peace" 7:1-15.
- Pilshchikov, Igor i Mikhail Trunin. 2016. The Tartu-Moscow School of Semiotics: A transnational perspective. "Sign Systems Studies" 44:368–401.
- Plezia, Marian. 1999. Filologia klasyczna. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 65-108
- Rieger, Janusz. 1999. Historia slawistyki językoznawczej. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 229-240
- Sapiro, Gisèle. 2003. The literary field between the state and the market. "Poetics" 31, s. 441-464.
- Taszycki, Witold. 1931. Językoznawstwo polskie w latach 1915-1930. "Wiadomości Historyczne: dodatek do Kwartalnika Historycznego" 45:97-111.
- Wacquant, Loïc J.D. 1993. "From Ruling Class to Field of Power: An Interview with Pierre Bourdieu on La Noblesse D'état." Theory, Culture & Society 10(3), s. 19-44.
- Wąsik, Zdzisław. 1999. Językoznawstwo ogólne. W: A. Śródka (red.) Historia nauki polskiej wiek XX: Nauki filologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN. s. 37-63
- Wierzbicka, Anna. 1990. Antitotalitarian language in Poland: Some mechanisms of linguistics self-defense. "Language in Society" 19:1-59.
- Woleński, Jan. 1985. Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Żyłko, Bogusław. 2009. Semiotyka kultury: Szkoła tartusko-moskiewska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: